Jaki napęd do bramy dwuskrzydłowej wybrać?

Udostępnij

Autor Rafał Predko
12 sierpnia, 2021

Decydując się na montaż bramy garażowej, wiele osób bierze pod uwagę także zakup siłownika. Jaki napęd do bramy dwuskrzydłowej będzie najlepszym rozwiązaniem? Czym kierować się podczas wyboru odpowiedniego modelu? W naszym poradniku odpowiemy na te pytania. Jeśli więc chcesz wiedzieć więcej, to zachęcamy do lektury.    

Eingangstor

Udostępnij

Decydując się na montaż bramy garażowej, wiele osób bierze pod uwagę także zakup siłownika. Jaki napęd do bramy dwuskrzydłowej będzie najlepszym rozwiązaniem? Czym kierować się podczas wyboru odpowiedniego modelu? W naszym poradniku odpowiemy na te pytania. Jeśli więc chcesz wiedzieć więcej, to zachęcamy do lektury.    

Sposób działania mechanizmu do bram dwuskrzydłowych

Dzięki mechanizmowi do bram garażowych za zamykanie oraz otwieranie ciężkich skrzydeł dopowiada silnik elektryczny. To on napędza układy mechaniczne lub hydrauliczne, które inicjują ruch skrzydeł bramy np. po naciśnięciu odpowiedniego przycisku na pilocie. Dzięki mechanizmom korzystanie z bramy garażowej jest bardzo wygodne i komfortowe. Silniki są bardzo ciche, więc otwieranie i zamykanie bramy nie generuje hałasu.

Dzięki rozmaitym rozwiązaniom technologicznym zastosowanym w mechanizmach do dwuskrzydłowych bram garażowych, możemy skorzystać z wielu bardzo użytecznych udogodnień. Zasilane elektrycznie siłowniki wyłączają się automatycznie, gdy skrzydło bramy osiągnie określony kąt rozwarcia, lub też gdy zostanie zamknięte. Bardzo funkcjonalny jest też sposób otwierania sekwencyjnego, czyli polegającego na tym,  że gdy potrzebne jest nam wąskie przejście, otwieramy jedynie jedno ze skrzydeł.

Ponadto nowoczesne napędy do bram dwuskrzydłowych dysponują zintegrowanymi systemami zabezpieczającymi. Dzięki nim możliwym staje się automatyczne zamykanie skrzydeł, a także zatrzymanie się bramy gdy podczas zamykania napotka ona jakąś przeszkodę. Mechanizmy zasilane są energią elektryczną. Charakteryzują się też stosunkowo łatwym montażem.

Kryteria wyboru napędu do bramy dwuskrzydłowej i parametry bramy

O tym, jaki napęd do bramy dwuskrzydłowej wybrać decydują głównie jej parametry, ale i też własne kryteria, oparte na potrzebach. Zanim więc postanowimy zakupić konkretny model napędu, powinniśmy dokładnie przeanalizować parametry naszej bramy garażowej. Warto pomyśleć także o ewentualnych funkcjach dodatkowych, którymi dysponować powinien nasz układ sterujący bramą.     

Ciężar

Pierwszy parametr bramy, który powinniśmy określić to jej ciężar. Chodzi tu w zasadzie o masę skrzydeł, które mają być sterowane za pomocą mechanizmu. Zdobycie informacji na temat ciężaru nie powinno być trudne. Zwykle jest on zapisany w specyfikacji technicznej konkretnej bramy. Zawsze możemy też zasięgnąć pomocy u producenta. Ciężar skrzydeł jest o tyle ważny, że  to pod niego wybiera się moment obrotowy silnika napędu.

Napęd bowiem nigdy nie powinien pracować na pełnych obrotach. Zawsze należy pozostawić mu margines wynoszący 20 – 25% mocy. W przeciwnym razie żywotność siłownika zostanie drastycznie skrócona.     

Szerokość

Drugi bardzo ważnym parametrem opisującym bramy garażowe, jeśli chodzi o to, jaki napęd do bramy dwuskrzydłowej wybrać, to szerokość. Moc siłownika dobierana jest bowiem również względem szerokości jednego ze skrzydeł. W tym przypadku warto więc zakupić siłownik przeznaczony do skrzydeł o nieco większej szerokości. Może się bowiem zdarzyć, że brama na skutek silnych podmuchów wiatru napotka z jego strony opór.

Tym samym silnik będzie musiał wygenerować dużo więcej mocy, a to z pewnością przyczyni się do uszkodzenia mechanizmu. Przykładowo więc, jeśli posiadamy bramę dwuskrzydłową, której jedno ze skrzydeł charakteryzuje się szerokością 2 m, to powinniśmy zaopatrzyć się w mechanizm dedykowany skrzydłom o szerokości 3 m.

Częstość otwierania bramy

Zastanawiając się nad tym, jaki napęd do bramy dwuskrzydłowej wybrać, powinniśmy wziąć pod uwagę również częstotliwość jej otwierania. Chodzi tu o cykle otwarć i zamknięć skrzydeł w ciągu doby. W sprzedaży dostępne są bowiem siłowniki przeznaczone do intensywnej pracy, jak i standardowe. Warto wiedzieć, że mechanizmy dedykowane większej liczbie dobowych cykli otwarcia i zamknięcia charakteryzują się również tym, że są przystosowane do większych obciążeń.

Sekwencyjne otwieranie bramy

Jeśli co jakiś czas będziemy potrzebować otworzyć tylko jedno skrzydło, to napęd do bramy dwuskrzydłowej jaki wybierzemy powinien pozwalać na tzw. sekwencyjne otwieranie. Dzięki temu gdy będziemy chcieli wyprowadzić z garażu np. motocykl lub rower, lub też po prostu wejść do niego na pieszo, nie będziemy musieli otwierać obu skrzydeł.

Jaki napęd do bramy dwuskrzydłowej na wąskie i szerokie słupki?

To czy mamy do czynienia ze słupkiem wąskim czy szerokim, określone jest odległością mierzoną od krawędzi słupka do zawiasu.  W przypadku gdy mamy do czynienia z tzw. szerokim słupkiem, potrzebny będzie siłownik o większej długości niż te z wąskim słupkiem. Zastosowanie nieodpowiedniego napędu może poskutkować niemożliwością otwarcia bramy do samego końca oraz jej domknięcia. Na szczęście producenci informują do jakiego rodzaju słupków przeznaczony jest dany siłownik.

Funkcje dodatkowe napędów do bram dwuskrzydłowych

Analizując parametry bramy garażowej, możemy wstępnie określić, czy dany model siłownika będzie dla nas odpowiedni. Chcąc jednakże zoptymalizować korzyści płynące z zakupu, powinniśmy przemyśleć również spektrum niezbędnych dla nas funkcji dodatkowych charakteryzujących dany napęd. Jedną z nich jest ręczne odblokowywanie. Funkcja ta pozwala otworzyć bramę garażową manualnie, najczęściej przy użyciu kluczyka. Może okazać się bardzo użyteczna w przypadku, ewentualnych przerw w dostawie energii elektrycznej, lub też gdy silnik ulegnie awarii.   

Kolejną sprawą, której warto się przyjrzeć, gdy rozważamy, jaki napęd do bramy dwuskrzydłowej kupić, są fotokomórki. Ich zadaniem jest ewentualne automatyczne zatrzymanie zamykającej się bramy, w chwili wykrycia jakiejś przeszkody. W praktyce wygląda to tak, że jeśli jakaś osoba stanie w miejscu, gdzie zamyka się brama, to jej napęd zostanie natychmiast zatrzymany. Ma to na oczywiście na celu zapobiegnąć wypadkom.

Niezwykle użyteczną funkcją jest również pamięć ustawień. Dzięki niej użytkownik może zapisać wszystkie ustawienia, personalizując tym samym proces zamykania i otwierania skrzydeł. Przykładem może być zapisanie danych na temat stopnia otwarcia bramy itp. Kolejne udogodnienie, na które warto zwrócić uwagę to zamykanie automatyczne. Przyda nam się w przypadku, gdy chcemy uniknąć sytuacji, w której to przez zwykłe roztargnienie zostawimy garaż otwarty na oścież. Dzięki tej funkcji mechanizm zamknie bramę automatycznie.

Oprócz wspomnianych najważniejszych funkcji, nowoczesne mechanizmy do bram garażowych dysponują również różnego rodzaju zabezpieczeniami i wzmocnieniami konstrukcyjnymi. Dzięki nim możliwe jest np. korzystanie z bramy w zróżnicowanych warunkach. Oczywiście wszystkie funkcje dodatkowe są kwestią opcjonalną i za ich obecność trzeba będzie zapłacić nieco więcej niż za standardowy siłownik, jednakże jeśli wziąć od uwagę korzyści, to wydatek ten z pewnością się opłaci.

Jaki siłownik do bramy dwuskrzydłowej?

Jeśli chodzi o wygląd siłowników do garażowych bram dwuskrzydłowych, to w tym względzie nie różnią się one od siebie zbyt mocno. Ich budowa dwa jedno lub ramiona połączone ze sobą przegubowo. Są one połączone również z silnikiem oraz sterownikiem. Zależnie od parametrów bramy, którym są dedykowane, siłowniki do bram garażowych charakteryzują się typowymi dla siebie wymiarami oraz mechaniczną wytrzymałością.

Jeśli chodzi o budowę sterowników, to zazwyczaj znajdują się one w skrzynce z PVC. Korpus siłownika zaś wykonany jest z materiału odpornego na działanie korozji, czyli z aluminium lub stali szlachetnej. Podobnie zresztą jak wszystkie części połączone teleskopowo. W efekcie więc otrzymujemy konstrukcję odporną na działanie czynników atmosferycznych, która bez żadnych przeszkód sprawdzi się w garażu.

Jeśli zaś chodzi o zużycie energii elektrycznej przez napęd, to w dużej mierze zależy ono od częstotliwości cyklów zamykania i otwierania bramy garażowej. Zastanawiając się jaki napęd do bramy garażowej wybrać, warto znać też rodzaje dostępnych na rynku siłowników.

Pierwszym z nich są siłowniki z napędem śrubowym. W ich przypadku przesuw elementu napędowego odbywa się liniowo, zapewniając przesył siły na skrzydło bramy. W przypadku bram dwuskrzydłowych jest to rozwiązanie najpopularniejsze. Jednakże w przypadku zbyt szerokich słupków może okazać się nie skuteczne. Wtedy to warto sięgnąć po napęd z ramieniem łamanym, który nadaje się do słupków szerokich. W tym napędzie siłą przenoszona jest za pośrednictwem ramion połączonych przegubowo.

Ostatnim rodzajem są siłowniki, które można zamontować pod powierzchnią gruntu. Oczywiście zastosowanie takiego modelu wiąże się z dodatkowymi kosztami. Należy bowiem dodatkowo postarać się o odpowiedni drenaż wokół ukrytego pod ziemią mechanizmu. W praktyce jednak rozwiązanie to jest bardzo estetyczne. Siłownik jest bowiem całkowicie niewidoczny i nie wpływa na efektowność naszej bramy garażowej.

Wiemy już że, to jaki siłownik do bramy dwuskrzydłowej powinniśmy wybrać, zależy od ciężaru skrzydeł. Dla konkretnych wartości masy przypisane są odpowiednie wartości momentu obrotowego silnika wyrażane w niutonometrach (Nm). Tak więc, dla lekkich bram, gdzie każde ze skrzydeł waży około 150 kg, dobrym rozwiązaniem będzie siłownik z silnikiem 600 Nm. Bramy średnie natomiast, których skrzydła charakteryzują się wagą każdego ze skrzydeł około 200 kg, potrzebują siłownika 600 Nm.

Zaś ciężkie bramy dwuskrzydłowe, czyli takie których każde skrzydło waży po około 300 kg, muszą być wyposażone w siłownik dysponujący silnikiem o momencie obrotowym równym 1000 Nm.

Jakie przedsiębiorstwa powinny rozważyć zakup napędu do bramy dwuskrzydłowej?

Napędy do bram dwuskrzydłowych to rozwiązanie skierowane nie tylko do osób prywatnych. Świetnie sprawdzą się również w różnego rodzaju przedsiębiorstwach. Jeśli zastanawiasz się jak otworzyć warsztat samochodowy, to brama dwuskrzydłowa dzięki swej funkcjonalności i podwyższonym parametrom znacząco ułatwiają pracę wszędzie tam, gdzie używane są pojazdy. W sprzedaży dostępne są nawet napędy przemysłowe, dedykowane intensywnej eksploatacji. Takie siłowniki sprawdzą się więc między innymi w firmach kurierskich, hurtowniach dostarczających towar sklepom, czy też w warsztatach motoryzacyjnych. Napędy będą też znakomitym rozwiązaniem w przypadku wypożyczalni samochodów.      

Jaki napęd do bramy dwuskrzydłowej – podsumowanie

Jak udowodnił nasz temat, decyzja jaki napęd do bramy dwuskrzydłowej kupić, wcale nie jest łatwym wyborem. Wszystko zależy bowiem od tego jaka brama garażowa ma być nim obsługiwana. Przede wszystkim więc powinniśmy zwrócić uwagę na podstawowe jej parametry, takie jak ciężar skrzydeł, ich szerokość, czy też szerokość słupka. Wybór zbyt słabego siłownika może poskutkować niedomykaniem i niepełnym otwieraniem się bramy lub też uszkodzeniem siłownika.

Jeśli więc nie mamy pewności co do tego, czy konkretny model sprawdzi się współpracując z naszą bramą, warto zasięgnąć porady u sprzedawców lub producentów.

Czy ten artykuł był pomocny? Tak Nie

Najnowsze posty

Rzemiosło artystyczne w metalu i drewnie – jak zacząć?

W świecie rzemiosła artystycznego metalurgia i stolarstwo są nie tylko formą ekspresji, ale również praktycznymi umiejętnościami,…

Czytaj więcej

Metody cięcia stali – przegląd technik i narzędzi

Cięcie stali jest kluczowym procesem w wielu sektorach przemysłu, od budownictwa po produkcję maszyn. Wybór odpowiedniej…

Czytaj więcej

Jak uszczelnić przeciekający beton?

Czy zauważyłeś, że betonowa konstrukcja zaczyna przeciekać? Ta powszechnie występujący problem nie powinien być ignorowany, ponieważ…

Czytaj więcej

Wybieramy beton na fundament – rodzaje i zastosowania

Wybór odpowiedniego betonu na fundament jest kluczowym krokiem, który decyduje o trwałości i stabilności każdej budowli.…

Czytaj więcej