Udział w rajdzie samochodowym albo wyścigu terenowym to forma rekreacji dla wszystkich, którzy lubią dreszczyk emocji. Zanim jednak ruszysz w drogę, sprawdź czy posiadasz odpowiedni ekwipunek. Przede wszystkim dowiedz się, jaką wyciągarkę wybrać, a także jak dopasować inne przydatne akcesoria.
Udział w rajdzie samochodowym albo wyścigu terenowym to forma rekreacji dla wszystkich, którzy lubią dreszczyk emocji. Zanim jednak ruszysz w drogę, sprawdź czy posiadasz odpowiedni ekwipunek. Przede wszystkim dowiedz się, jaką wyciągarkę wybrać, a także jak dopasować inne przydatne akcesoria.
Po pierwsze – jaką wyciągarkę wybrać?
W miarę możliwości poznaj warunki terenowe na trasie przejazdu. To ważne, gdyż topografia potrafi płatać figle. Łatwiej po wstępnej chociażby analizie przewidzieć, z jakimi trudnościami możesz mieć do czynienia, a następnie odpowiednio się zabezpieczyć. Jeśli na przykład teren jest błotnisty, podmokły, przydadzą się wodery (gumowe spodnie z butami), gdy trzeba będzie wysiąść i wyciągnąć auto z błota. Miej też przy sobie saperkę.
Absolutnie niezastąpione są jednak wyciągarki linowe. Są to elektryczne urządzenia, które pobierają moc z akumulatora w samochodzie. Silnik wyciągarki sprawia, że bęben się obraca i nawija linę zakończoną hakiem. Tak zbudowany sprzęt pozwala wyciągnąć z błota pojazd z wykorzystaniem np. drzewa lub głazu. Wyciągarki linowe montuje się na zderzaku.
Stanowią bardzo wszechstronny sprzęt, ponieważ nadają się do pojazdów ATV, przyczep, wozów specjalnych i innych. Zatem w przypadku Twojego auta 4×4 także okażą się niezastąpione. Jednak wyciągarka wyciągarce nierówna. Zatem jaką wyciągarkę wybrać?
Decydując się na model dla siebie, zawsze zwracaj uwagę na takie parametry jak siła uciągu i moc. Mają one bowiem związek z masą pojazdu, a przecież potrzebujesz sprzętu niezawodnego, prawda? Dlatego biorąc pod uwagę nierzadko ekstremalne warunki terenowe, pamiętaj o zawyżonym uciągu. Najlepiej, jeśli stanowi on dwukrotność masy pojazdu. Tak wysoka wartość sprawdzi się w grząskim terenie.
Nie bez znaczenia dla uciągu jest także rodzaj liny. Najpopularniejsze są stalowe i syntetyczne. Pierwszy rodzaj charakteryzuje się bardzo wysoką wytrzymałością, ponieważ nie przeciera się. Z kolei jego wadę stanowi podatność na rdzewienie. Drugi rodzaj łatwo się zwija i rozwija, co jest szczególnie istotne w przypadku, jeśli Twoja wyciągarka nie dysponuje funkcją odwijania. Lina syntetyczna w porównaniu ze stalową jest lekka i zajmuje na bębnie mniej miejsca. Jak się pewnie domyślasz, jej wadę stanowi stosunkowo krótka żywotność. Syntetyczny materiał szybko się przeciera.
Oba rodzaje mają swoje niekwestionowane zalety i wady, dlatego wybór linii koniecznie uzależnij od swoich potrzeb. Jeśli zależy Ci przede wszystkim na wytrzymałości, prawdopodobnie wybierzesz linę stalową. Z kolei jeśli offroad jest dla Ciebie wyjątkowo okazjonalną imprezą i stawiasz na łatwą obsługę, wtedy lepsza okaże się syntetyczna. Niezależnie od swojej decyzji musisz zawsze pamiętać o właściwej konserwacji i okresowej wymianie liny. Zwracaj także uwagę na stan bębna.
Po drugie – trapy
Bardzo pomocne przy wyciąganiu samochodu z piasku, śniegu czy błota są trapy offroad, czyli podkładki pod koła zwiększające przyczepność. Ułatwiają także przekraczanie niewielkich przeszkód jak rowy, rozpadliny, dziury i wyrwy. Jeśli dysponujesz dużym samochodem, koniecznie je zabierz. Dobre trapy powinny być jednocześnie trwałe (wytrzymywać nacisk ciężaru auta), a zarazem elastyczne. Dzielą się na:
- plastikowe – lekkie, do piachu i błota,
- kevlarowe – wytrzymalsze i cięższe od plastikowych,
- stalowe – najsolidniejsze, zapewniają dobrą przyczepność.
Zwykle też modele są wyposażone w specjalne wypustki poprawiające przyczepność. Trapy mają zazwyczaj długość wynoszącą powyżej 1 metra. Niech będą dodatkowym sprzętem na Twojej liście zakupów, kiedy zastanawiasz się, jaką wyciągarkę wybrać. Warto o nie zadbać, bo nawet jeśli poruszasz się samochodem 4×4, zawsze istnieje ryzyko, że zakopiesz się w błocie.
Po trzecie – snorkel?
Rura dostarczająca powietrze do silnika i zapobiegająca jego zalaniu to bardzo praktyczne rozwiązanie i równie popularne, co wyciągarki linowe. Snorkel stosuje się w pojazdach przeznaczonych do eksploatacji w naprawdę ekstremalnych warunkach, nawet pustynnych! Pozwala bowiem zabezpieczyć silnik nie tylko przed zalaniem podczas przekraczania brodu, przejazdu przez strumień czy głęboką kałużę. Chroni również przed zasysaniem pyłu i piasku. Trafia do niego powietrze znajdujące się wyżej, a zatem zawiera mniej zanieczyszczeń i jest chłodniejsze niż przy gruncie.
Przed zamontowaniem snorkela upewnij się, że cały układ dolotowy jest absolutnie szczelny. W przeciwnym razie snorkel podnosi temperaturę, „dławi” silnik, pogarsza osiągi i powoduje większe spalanie. Pamiętaj, żeby wybrać snorkel dopasowany do konkretnego modelu samochodu. Opisywany sprzęt zwykle jest wykonany z plastiku lub stali.
W końcu lift-jack
Samochody typu SUV czy inne, biorące udział w rajdach offroad, mają zazwyczaj wysokie zawieszenie. Doskonale sprawdza się ono w praktyce: grząski teren, strumienie, głęboki piach, wertepy, itp. Kiedy jednak musisz podnieść auto, potrzebujesz specjalnego lewara do wysokich zawieszeń, tzw. lift-jacka.
Ma bardzo prostą konstrukcję. Składa się ze stalowej kolumny z otworami opartej na podstawce i dźwigni z mechanizmem zapadkowym. Za jego pomocą ustawisz pojazd, gdyby utknął na podwoziu. Wydobędziesz go także z głębokich kolein. Lift-jack sprawdzi się w wymienionych przypadkach lepiej niż wyciągarki linowe przy całej ich uniwersalności.
Dodatkowe wyposażenie na wyprawy 4×4, czyli co jeszcze?
Kompletując ekwipunek, pamiętaj, że kwestia tego, jaką wyciągarkę wybrać, nie jest jedyna. Koniecznie miej na uwadze obowiązkowe elementy wyposażenia każdego pojazdu, czyli gaśnicę i trójkąt ostrzegawczy. Bezpieczeństwo to sprawa priorytetowa, więc dodatkowo pamiętaj o:
- apteczce,
- kamizelkach odblaskowych,
- zapasowych żarówkach,
- latarce,
- nawigacji,
- CB radiu,
- naładowanym telefonie.
Współcześnie nawigacja samochodowa jest standardem i wielu kierowców nie wyobraża sobie bez niej jazdy. Wybierając się jednak na rajd offroad, zabierz ze sobą także papierową mapę. Może okazać się bardzo pomocna, a w razie kłopotów z łącznością wręcz niezastąpiona. Z tego samego powodu zabierz CB radio, które sprawdzi się, jeśli telefon straci zasięg.
Jeśli planujesz dłuższe i bardziej wymagające wyprawy, warto się również zaopatrzyć w zestaw do zarabiania przewodów hamulcowych stalowych, który może być nieoceniony w przypadku awarii na trasie.
Udostępnij