Brak energii przed podróżą? Dowiedz się, jak podłączyć prostownik i naładuj swoje akumulatory!

Udostępnij

Autor Maciej Skorżepo
14 lipca, 2022

Poranek po mroźnej nocy, a Ty śpieszysz się do pracy. Wsiadasz do auta, przekręcasz kluczyk w stacyjce i cisza… Padł akumulator. Scenariusz mało przyjemny, ale jak najbardziej realny. Poradzisz sobie z nim, gdy dowiesz się, jak podłączyć prostownik. Przeczytaj artykuł i poznaj zasady ładowania akumulatorów samochodowych.

Wie man einen Gleichrichter anschließt

Udostępnij

Poranek po mroźnej nocy, a Ty śpieszysz się do pracy. Wsiadasz do auta, przekręcasz kluczyk w stacyjce i cisza… Padł akumulator. Scenariusz mało przyjemny, ale jak najbardziej realny. Poradzisz sobie z nim, gdy dowiesz się, jak podłączyć prostownik. Przeczytaj artykuł i poznaj zasady ładowania akumulatorów samochodowych.

Zanim podłączysz prostownik, sprawdź napięcie znamionowe akumulatora

Poruszasz się samochodem lub skuterem? Możesz jeździć nawet największą ciężarówką, a rozładowany akumulator i tak Cię zaskoczy. Dlatego warto wiedzieć, jak podłączyć prostownik, aby go naładować. Zanim się za to weźmiesz, dowiedz się, z jaką baterią masz w ogóle do czynienia.

Chodzi przede wszystkim o znamionowe napięcie akumulatora. W samochodach osobowych znajdziesz głównie modele 12 V. W starszych pojazdach i motocyklach spotkasz się z kolei z akumulatorami 6 V. Samochody ciężarowe mają baterie o napięciu 24 V, chociaż przeważnie są to dwa akumulatory 12 V, które połączono szeregowo.

Dlaczego to jest tak ważne? Napięcie wyjściowe prostownika musi być takie same, jak napięcie znamionowe akumulatora. W przeciwnym wypadku uszkodzisz baterię, a nawet doprowadzisz do jej wybuchu! Wybierz więc urządzenie o pasujących parametrach lub zdecyduj się na prostownik automatyczny, który sam dobiera napięcie wyjściowe. Dowiedz się z następnego artykułu, jaki prostownik kupić.

Pamiętaj o bezpieczeństwie! Podłącz prostownik bez ryzyka

To, jak podłączysz prostownik do akumulatora, jest ważne nie tylko dla kondycji baterii, ale i Twojego bezpieczeństwa. Dlatego zabierając się do pracy, pamiętaj o kilku zasadach.

Po pierwsze – zadbaj o odpowiednią wentylację. W źle podłączonych bateriach dochodzi do wydzielania się wodoru. Wydobywa się on z elektrolitu, który wypełnia akumulator. Gaz w połączeniu z tlenem tworzy mieszankę wybuchową. Dlatego w razie wycieku, musisz szybko wywietrzyć pomieszczenie. Z tego też powodu nie ładuj baterii w miejscach z otwartym ogniem.

Drugą kwestią jest wilgotność i temperatura. Wilgoć niekorzystnie działa na prostownik i może go uszkodzić. Z kolei temperatura ma wpływ na sam proces ładowania. Niektóre urządzenia nie radzą sobie, gdy termometr pokazuje mniej niż 0°C. Mając to na uwadze, podłącz prostownik do akumulatora np. w garażu lub warsztacie.

Ostatnie zagrożenie jest związane z elektrolitem. W starszych bateriach trzeba uzupełnić jego poziom. Tylko go nie rozlej! Elektrolit jest niezwykle żrący. Obchodź się z nim, mając na sobie rękawiczki, okulary ochronne i maseczkę. Jeśli dostanie Ci się do oczu, od razu je przemyj. W przypadku połknięcia wypij dużą ilość wody lub mleka. Nie wywołuj wymiotów! W obu sytuacjach niezwłocznie skontaktuj się z lekarzem. Rozlany elektrolit zneutralizujesz za pomocą ługu.

Do dzieła! Jak podłączyć prostownik do akumulatora samochodowego?

Podłączenie prostownika do akumulatora rozpocznij od zapoznania się z instrukcją swojego samochodu. Dlaczego? Na czas ładowania najlepiej odłączyć baterię od pojazdu. Jednak w niektórych modelach wyciągnięcie akumulatora spowoduje zresetowanie ustawień fabrycznych, dlatego się to odradza.

W starszych autach nie masz takiego problemu. Odłączenie zacznij od poluzowania obu klem. Przyda Ci się wówczas płaski klucz lub śrubokręt. Najpierw ściągnij uchwyt dodatni oznaczony (+), a następnie ujemny z (-). I to tyle. Jeśli zauważysz, że wyprowadzenia akumulatora są pokryte smarem czy innym brudem, wyczyść je za pomocą szmatki. Pamiętaj, żeby robić to przy wyłączonym silniku!

Akumulator gotowy. Teraz, jak podłączyć prostownik? Trzymaj się prostej zasady: plus do plusa, minus do minusa. Prostowniki mają dwa dwukolorowe przewody zakończone kleszczami. Każdy przypisany jest do innego bieguna – czerwony do dodatniego i czarny do ujemnego. Zacznij od podłączenia plusa, a następnie minusa. Zwróć uwagę na to, żeby uchwyty mocno i pewnie trzymały wyprowadzenia akumulatorów. Jeśli nie możesz wyjąć baterii z auta, to kleszcze prostownika zaciśnij na klemach.

Kolejnym krokiem jest ustawienie parametrów pracy. Modele automatyczne robią to same po podłączeniu do prądu, ale starsze urządzenia wymagają Twojego działania. Wartość prądu ustaw na poziomie odpowiadającym 10% pojemności akumulatora. Jeśli masz baterię 50 Ah, to natężenie prądu wyniesie 5 A. Informację o pojemności akumulatora znajdziesz na jego etykiecie.

Gdy już ustawisz wartość prądu, podłącz urządzenie do kontaktu. Najlepiej zrób to bezpośrednio bez użycia przedłużacza. W przeciwnym razie uszkodzisz prostownik.

Ile czasu ładuje się akumulator? To zależy od jego pojemności, początkowego stopnia naładowania, a nawet temperatury panującej w pomieszczeniu. Przyjmuje się, że trwa to ok. 10-12 godzin.

A teraz na odwrót. Jak odłączyć prostownik od akumulatora?

Wiesz już, jak podłączyć prostownik do akumulatora samochodowego, ale co z jego odłączeniem? Zrób po prostu to samo, ale w odwrotnej kolejności. Najpierw odłącz prostownik od zasilania, a następnie ściągnij kleszcze z wyprowadzeń akumulatorów.

Po wyciągnięciu baterii z samochodu nie wiesz, jak ją znowu podłączyć? Nic łatwiejszego. Umieść akumulator w odpowiednim miejscu pod maską, a następnie załóż klemy. Zacznij od bieguna ujemnego, a skończ na dodatnim. Nie pomyl tylko plusa z minusem! Jeśli podłączysz akumulator w zły sposób, zniszczysz elektronikę w swoim samochodzie!

Akumulatory naładowane. Czas ruszać!

Wiedza, jak podłączyć prostownik to absolutna podstawa, gdy chcesz zostać mechanikiem lub boisz się, że auto nagle nie odpali. Zanim umieścisz kleszcze na akumulatorze, sprawdź, z jakim napięciem znamionowym masz do czynienia. Upewnij się też, czy bieguny nie są pomieszane. I oczywiście nie zapominaj o zasadach bezpieczeństwa!

Chcesz samodzielnie naprawiać auta i inne pojazdy? Przeczytaj kolejny artykuł, a dowiesz się, jak otworzyć warsztat samochodowy. Znajdziesz w nim praktyczne wskazówki oraz informacje o niezbędnym wyposażeniu.

Czy ten artykuł był pomocny? Tak Nie

Najnowsze posty

Metody cięcia stali – przegląd technik i narzędzi

Cięcie stali jest kluczowym procesem w wielu sektorach przemysłu, od budownictwa po produkcję maszyn. Wybór odpowiedniej…

Czytaj więcej

Jak uszczelnić przeciekający beton?

Czy zauważyłeś, że betonowa konstrukcja zaczyna przeciekać? Ta powszechnie występujący problem nie powinien być ignorowany, ponieważ…

Czytaj więcej

Wybieramy beton na fundament – rodzaje i zastosowania

Wybór odpowiedniego betonu na fundament jest kluczowym krokiem, który decyduje o trwałości i stabilności każdej budowli.…

Czytaj więcej

Szlifowanie betonu w praktyce – techniki i sprzęt

Szlifowanie betonu to kluczowy etap wykończenia, który nie tylko zwiększa trwałość, ale także poprawia estetykę betonowych…

Czytaj więcej