Autor: Wojciech Kaczałek

Jak zrobić domową siłownię – poradnik expondo


Siłownia w domu pomoże Ci utrzymać oczekiwaną formę fizyczną bez konieczności kupowania karnetu do klubu fitness. Sprawdź, jaki sprzęt do ćwiczeń w domu może być przydatny i jaki jest koszt samodzielnego urządzenia miejsca do treningu.

Mała siłownia w domu – dlaczego warto ją urządzić?

Urządzenie siłowni w domu ma szereg zalet. Przede wszystkim, możesz zaoszczędzić sporo czasu. Wiele osób korzysta z usług fitness przed lub po pracy. Do okresu spędzonego w profesjonalnej siłowni musisz często doliczyć czas, jaki spędzasz na dojazd do klubu i stanie w korkach.

Druga kwestia to niezależność. Dzięki zestawowi do siłowni domowej ćwiczysz wtedy, kiedy masz na to czas i ochotę. Ponadto, nie musisz czekać, aż ktoś zwolni sprzęt, z którego chcesz skorzystać, jak w klubie fitness. Nie przerywasz w ten sposób zaplanowanej serii treningowej, nie tracisz czasu i koncentracji.

Kolejnym plusem siłowni w domu jest komfort. Jeśli nie lubisz ćwiczyć przy innych osobach, inwestycja w sprzęt do urządzenia do ćwiczeń będzie dobrym pomysłem. Ponadto, ważne mogą być kwestie higieny. Z Twoich urządzeń nie będzie korzystał nikt inny, poza Tobą i ewentualnie domownikami.

Sprzęt do siłowni domowej

Jaki sprzęt do ćwiczeń w domu wybrać? Wiele zależy od tego, jaką przestrzenią dysponujesz. W mieszkaniu raczej trudno wygospodarować miejsce na duży atlas. Możesz jednak tak skompletować wyposażenie domowej siłowni, żeby urządzenia nie przeszkadzały w codziennym korzystaniu z salonu czy sypialni.

Od czego zacząć budowanie swojego zestawu do ćwiczeń siłowych? Jedną z podstaw małej siłowni w domu może być drążek do podciągania. Jego dużą zaletą jest to, że zajmuje mało przestrzeni użytkowej, ponieważ znajduje się wysoko.

Wybierając tego typu sprzęt zwróć uwagę na sposób mocowania oraz uchwyty. Przykładowo, drążek do ćwiczeń Gymrex przytwierdza się do sufitu, co pozwoli Ci na większą swobodę podczas wykonywania ćwiczeń w porównaniu do drążków montowanych do ściany. Poza tym, ma aż sześć antypoślizgowych uchwytów, dzięki czemu możesz łatwiej modyfikować treningi i skupiać się na różnych partiach mięśni.

Jeśli chcesz się skoncentrować na treningu ramion, zastanów się na ławką do ćwiczeń bicepsów. Nie zajmuje ona dużo przestrzeni, a umożliwi Ci bezpieczny i wygodny trening. Gdy będziesz dokonywać wyboru takiego sprzętu do treningu w domu, zwróć uwagę, czy ma regulację modlitewnika i uchwyt na sztangę.

Co jeszcze jest potrzebne do siłowni w domu? Bardzo przydatna może okazać się ławka do ćwiczeń. Jest to urządzenie, które pozwoli Ci trenować wszystkie partie ciała. Po skończonym treningu możesz ją stosunkowo łatwo złożyć i schować na przykład pod łóżko lub do szafy.

Siłownia w garażu

Siłownia w garażu to miejsce, w którym często możesz sobie pozwolić na przechowywanie większej liczby urządzeń do ćwiczeń. Ponadto, mogą mieć one większe gabaryty w porównaniu do sprzętu, który trzymasz w mieszkaniu.

Gdy będziesz organizować siłownię w garażu, możesz zdecydować się na kilka różnych urządzeń bądź jedno duże, do uniwersalnych zastosowań. Tak samo, jak w siłowni w domu, przydatna okaże się ławka do ćwiczeń. Dzięki większej ilości miejsca, możesz wybrać bardziej zaawansowany model, z prasą do ćwiczenia mięśni nóg i ławką do treningu bicepsów. Uzupełnieniem dla ławki może być stacjonarny wyciąg do ciała.

Kolejny sprzętem do garażowej siłowni, w który warto zainwestować, jest stojak na sztangi. Nie zajmuje on dużo miejsca, a dzięki niemu łatwiej utrzymasz porządek. Taki model, jak stojak na obciążenie GR-PL350 niemieckiej marki Gymrex, pozwoli na przechowywanie hantli i obciążeń o wadze do 350 kg, a antypoślizgowe nóżki i gumowe podkładki sprawią, że ciężary pozostaną na swoim miejscu.

Jeżeli masz sporo przestrzeni na urządzenie siłowni w domu lub garażu, zastanów się nad atlasem do ćwiczeń. Łączy on w sobie elementy kilku różnych sprzętów do ćwiczeń, na przykład pochyłą ławkę, wyciąg górny i dolny, tzw. motyla, modlitewnik czy stanowiska do treningu nóg i brzucha.

Ile kosztuje domowa siłownia?

Urządzenia do ćwiczeń w domu mają zróżnicowaną cenę. Podstawową siłownię możesz zorganizować już za kilkaset złotych.

Przykładowo, drążek do podciągania z możliwością montażu do ściany czy sufitu to wydatek rzędu 100-150 zł. Za dobrą ławkę do ćwiczeń do użytku domowego zapłacisz nieco ponad 200 zł, a za stojak na obciążenia o dużej nośności ok. 300-400 zł. Największym wydatkiem będzie atlas do ćwiczeń. Tego typu sprzęt do ćwiczenia w domu to koszt ok. 1500 zł.

Jak widać, domową siłownię możesz zacząć tworzyć już przy stosunkowo niewielkim budżecie, by z czasem ewentualnie ją rozbudowywać. Dlaczego taka inwestycja się opłaca? Za bazowe urządzenia zapłacisz tyle, ile za karnet do klubu fitness na miesiąc lub dwa, a droższe sprzęty kosztują tyle, ile równowartość kilkumiesięcznego abonamentu. Ponadto, dzięki małej siłowni w domu możesz odliczyć od domowego budżetu wydatki związane z dojazdami do klubu.

Siłownia w domu bez sprzętu

Co zrobić w sytuacji, w której nie masz miejsca na urządzenia? Możesz ćwiczyć bez sprzętu. Do treningu domowego przyda się jednak kilka elementów wyposażenia, które nie zajmą wiele przestrzeni.

Podstawą będzie mata. Dzięki niej będziesz mieć możliwość wygodnego gimnastykowania się na podłodze. Mata ochroni Cię też przed otarciami i zabezpieczy panele czy parkiet przed zarysowaniami. Gdy zechcesz rozbudować domową siłownię, może służyć za podkładkę pod sprzęt do ćwiczeń.

Kamizelka obciążeniowa, na przykład model GR-WW 10 marki Gymrex, to ciekawe rozwiązanie, jeśli chcesz szybciej spalić kalorie i zwiększyć siłę. Możesz w niej trenować w domu, ale też korzystać z niej na zewnątrz, na przykład podczas biegania. Po zakończeniu użytkowania, po prostu chowasz ją do szafy.

Podsumowanie

Siłownia w domu to rozwiązanie, które ma szereg zalet. Dzięki niej oszczędzasz nie tylko czas, ale również pieniądze. Podstawowy zestaw będzie Cię kosztować tyle, ile karnet do klubu fitness. Plusem organizacji mini siłowni w domu czy garażu może być też większa elastyczność w doborze pór do wykonywania ćwiczeń. Stały dostęp do urządzeń może się przełożyć na większą systematyczność i efektywność Twojego treningu.