Nie wiesz, czy wybrać smarownicę pneumatyczną, elektryczną, czy ręczną? Sprawdź, czym się różnią!

Udostępnij

Autor Maciej Skorżepo
15 lipca, 2022

Powiedzenie „pracować jak dobrze naoliwiona maszyna” nie wzięło się znikąd. Kiedy tryby i tłoki są odpowiednio nasmarowane, to cała machina działa tak, jak powinna, a nawet lepiej. Ale jak masz nałożyć smar i nie pobrudzić sobie rąk? Z odpowiednią smarownicą! Przeczytaj i poznaj różne rodzaje tych urządzeń.

Schmiergerät

Udostępnij

Powiedzenie „pracować jak dobrze naoliwiona maszyna” nie wzięło się znikąd. Kiedy tryby i tłoki są odpowiednio nasmarowane, to cała machina działa tak, jak powinna, a nawet lepiej. Ale jak masz nałożyć smar i nie pobrudzić sobie rąk? Z odpowiednią smarownicą! Przeczytaj i poznaj różne rodzaje tych urządzeń.

Smaro… co? Czym jest smarownica?

Każdy dobry mechanik i operator ciężkich maszyn wie, że bez odpowiedniego smarowania daleko nie zajedzie. Ale nakładanie środków smarnych za pomocą palców jest po pierwsze – niehigieniczne, a po drugie – czasochłonne. Dlatego stworzono smarownice. Jak działają?

Smarownice, nazywane też towotnicami, służą do dawkowania odpowiedniej ilości smaru na elementy maszyn. Wykorzystasz je do naoliwienia łańcuchów, łożysk, przegubów, sworzni i wszystkich części narażonych na tarcie.

Za pomocą smarownicy nałożysz preparat bezpośrednio na element lub uzupełnisz jego zapas w maszynie. Musi ona posiadać system smarowania w postaci kalimatek. Dozują one smar w odpowiednie miejsca urządzenia. W zależności od sposobu potrzebujesz właściwej końcówki do smarownicy. Zwykle są dostarczane razem z narzędziem.

Dlaczego smarowanie jest tak ważne? Jego brak powoduje, że komponenty maszyny ocierają się o siebie i stopniowo zdzierają. Ponadto tarcie wytwarza wysoką temperaturę, która też zmniejsza żywotność urządzeń. Ze smarem unikniesz tych problemów.

Którą wybrać? Smarownice pneumatyczne, elektryczne i nie tylko

Różne branże mają inne zapotrzebowania, jeśli chodzi o konserwację maszyn. Niektórzy potrzebują tylko kilku kropel, a inni wiele litrów smaru. A Ty już wiesz, ile wykorzystasz w swoim warsztacie? Taka wiedza ułatwi Ci wybór spomiędzy kilku rodzajów smarownic.

Najbardziej podstawowe modele to towotnice ręczne. Za pomocą dźwigni wyciśniesz smar ze zbiornika, który wydostaje się przez dyszę. Przydaje się, gdy musisz naoliwić elementy w trudno dostępnych miejscach. Ich pojemność nie powala, więc nadają się do sporadycznego użytku w przydomowym warsztacie.

Półkę wyżej są smarownice nożne. Od wcześniej opisanych różnią się głównie tym, że zamiast mięśni rąk wykorzystujesz mięśnie nóg. Dzięki temu łatwiej wyciśniesz smar. Są stosunkowo większe, a co za tym idzie, mają większą pojemność. Dlatego sprawdzą się zarówno w prywatnym, jak i profesjonalnym użytku.

Jeśli szukasz sprzętu dla fachowca, to smarownice pneumatyczne będą wyborem dla Ciebie. Jak się pewnie domyślasz, są one zasilane za pomocą sprężonego powietrza. W związku z tym dobrze, żeby w Twoim warsztacie znalazła się też sprężarka. Towotnice tego typu są łatwe w użyciu. Wystarczy podłączyć wężyk do maszyny i nacisnąć spust. Smar w krótkim czasie zostanie zaaplikowany.

Alternatywą dla urządzeń na sprężone powietrze są smarownice elektryczne. Są z pewnością najdroższe ze wszystkich opisanych. Posiadają akumulator, który zasila mechanizm odpowiadający za dozowanie smarowidła.

Na co patrzeć przy zakupie smarownicy?

Zastanawiając się, jaką smarownicę wybrać odpowiedz sobie na pytanie „do czego jej potrzebuję?”. To czy będziesz jej używać do samochodu, traktora, kombajnu lub maszyny w zakładzie produkcyjnym znacząco wpłynie na Twoją decyzję. Następnie sprawdź, czy parametry towotnicy odpowiadają tym potrzebom. Zwróć uwagę na:

Jak widzisz, czynników wpływających na Twoją decyzję jest parę. Ale warto je wszystkie sprawdzić, aby nie kupić bubla. Jeśli chcesz dowiedzieć się, na co patrzeć przy zakupie profesjonalnych narzędzi motoryzacyjnych, to przeczytaj o tym, jak otworzyć warsztat samochodowy. Znajdziesz tam informacje o podstawowym wyposażeniu dla mechanika.

Czy w ogóle potrzebuję smarownicy? Do czego ją wykorzystać?

Smarownice pneumatyczne, elektryczne czy ręczne z pewnością nie są niezbędne w każdej pracowni, czy garażu. Jest to dość specyficzny sprzęt do określonych zadań. Nie zmienia to jednak faktu, że są branże i zawody, w których towotnica jest niezbędna.

Doskonałym tego przykładem jest rolnictwo. Poza traktorami czy kombajnami wykorzystuje się tam szereg profesjonalnych maszyn. Agregaty uprawowe, kosiarki, brony i wiele innych – wszystko to wymaga odpowiedniego smarowania.

Dość oczywista branża, w której dobra smarownica jest na wagę złota, to motoryzacja. W samochodach i motocyklach różnego typu jest mnóstwo elementów narażonych na uszkodzenie przez tarcie.

Produkcja także na pewno doceni towotnice. W końcu wykorzystuje maszyny do wytwarzania wszelakich dóbr i produktów. Wszystkie wytwornice, pompy i inne specjalistyczne sprzęty mają mnóstwo ruchomych elementów. Bez odpowiedniego smarowania nie mogłyby pracować wydajnie.

Wybierz smarownicę, która ułatwi Ci życie

Kupno smarownicy na własne potrzeby może się okazać niemałym wyzwaniem. Ale teraz już wiesz, na co zwrócić uwagę. Określ czy wystarczy Ci kompaktowa ręczna towotnica, której użyjesz raz na jakiś czas, czy jednak wolisz profesjonalną smarownicę pneumatyczną z pojemnym zbiornikiem. Porównuj parametry, sprawdzaj materiał wykonania i wybierz najlepszą maszynę dla siebie.

Chcesz zdecydować się na smarownicę pneumatyczną? Potrzebujesz do niej mocnej sprężarki. Przeczytaj nasz kolejny wpis o tym, jaki kompresor wybrać, żeby sprostał Twoim wymaganiom.

Czy ten artykuł był pomocny? Tak Nie

Najnowsze posty

Wymiana opon motocyklowych – instrukcja krok po kroku

Wymiana opon motocyklowych to kluczowy element utrzymania Twojego jednośladu w doskonałej kondycji. W tym artykule przeprowadzimy…

Czytaj więcej

Spawanie blachy samochodowej – techniki i wskazówki

Spawanie blachy samochodowej to kluczowy element naprawy i renowacji karoserii, wymagający nie tylko odpowiednich umiejętności, ale…

Czytaj więcej

Jak usunąć rysy z samochodu domowym sposobem – zrób to sam!

Rysy na karoserii samochodu to nie tylko kosmetyczny defekt, ale także potencjalne zagrożenie dla długotrwałości lakieru.…

Czytaj więcej

Jak przykleić podsufitkę w samochodzie?

Zauważyłeś, że podsufitka w Twoim samochodzie zaczyna opadać lub już utraciła swoją pierwotną formę? Opadająca podsufitka…

Czytaj więcej