Autor: Rafał Predko

Jak otworzyć firmę sprzątającą w czasach pandemii?

Czystość, porządek i higiena bezsprzecznie są sprawą niezwykle ważną. I chodzi tu nie tylko o nasze domy czy mieszkania, ale też o miejsca publiczne zwłaszcza w czasach pandemii. Świetnym pomysłem na własny biznes okazuje się być więc firma sprzątająca. Jakie spełnić musimy warunki oraz jakie podjąć działania, by rozpocząć tego typu działalność gospodarczą? Na te i inne pytania znajdziesz odpowiedzi w naszym poradniku.  

Charakterystyka branży firm sprzątających

Dlaczego warto rozważyć założenie firmy sprzątającej? Między innymi ze względu na popyt. Z usług porządkowych korzystają placówki bankowe, szkoły, duże i mniejsze firmy, a także urzędy, przychodnie lekarskie itp. Ze względu na intensywny tryb życia, na wynajmowanie firm sprzątających decyduje się również coraz więcej osób prywatnych.

Jak otworzyć firmę sprzątającą – wymagania wstępne

Chcąc rozpocząć działalność gospodarczą pod szyldem firmy sprzątającej nie musimy posiadać ani specjalnych umiejętności, ani większego doświadczenia. Nie są wymagane także żadne koncesje, pozwolenia bądź też uprawnienia i specjalistyczny personel. Prowadzenie firmy sprzątającej nie wymusza na nas również posiadania lokalu. Za siedzibę obrać możemy własne miejsce zamieszkania i wtedy to właśnie tam przechowywać możemy wszelką dokumentację oraz sprzęty. Z klientami i tak przecież spotykać będziemy się w ich siedzibach. 

Dobrze jest również już na samym początku zadbać o plany marketingowe i reklamę naszej firmy. Wymyślenie chwytliwej nazwy, efektowne i czytelne logo, własna strona internetowa, czy też aktywność w mediach społecznościowych z pewnością przyczynią się do naszego sukcesu. Warto także zrobić mały rekonesans i zrobić analizę konkurencji – tak pod względem oferowanych usług, jak i cen. Oczywiście, by nasz biznes mógł funkcjonować koniecznym, będzie dopełnienie kilku formalności prawnych i urzędowych. 

Warunki prawne i formalne założenia firmy sprzątającą

Zanim przystąpimy do działania potrzebna jest wiedza na temat tego jak założyć przedsiębiorstwo. Firma sprzątająca nie jest w tym względzie żadnym wyjątkiem i aby móc rozpocząć działalność gospodarczą musimy złożyć wniosek CEIDG. Możemy zrobić to osobiście, udając się do najbliższego Urzędu Miasta lub Gminy, tudzież bez wychodzenia z domu, korzystając z usługi online. 

W formularzu rejestracyjnym należy podać kod PKD określający branżę, w której zamierzamy działać. W przypadku omawianej firmy sprzątającej jest to 81.21.Z – niespecjalistyczne sprzątanie budynków i obiektów przemysłowych. Oprócz tego określamy także formę opodatkowania. Warto się nad nią zastanowić, gdyż wybór ten wiąże się z ponoszonymi kosztami oraz dochodami naszego przedsiębiorstwa. 

Najbardziej elementarną formą opodatkowania jest skala podatkowa – płacone podatki rozliczane są ze względu na progi podatkowe. Zależnie więc od rocznych przychodów możemy płacić 17% lub 32% podatku. Zaletą tej formy jest możliwość wspólnego rozliczania się z małżonkiem, a także prawo do skorzystania z wielu ulg oraz kwoty wolnej od podatku. 

Inną formą rozliczania się jest tzw. podatek liniowy. W tym przypadku, niezależnie od obrotów płacimy stałą stawkę, wynoszącą 19%. Warunkiem jednak, by móc skorzystać z tejże formy, są dochody roczne nieprzekraczające 100 000 zł. Podatek liniowy uniemożliwia jednak korzystanie z ulg. 

    

Trzecią formą rozliczenia jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Dotyczy on wyłącznie  przedsiębiorstw mających niewielkie koszty uzyskania przychodu. W tym przypadku, podczas rozliczania podatku koszty uzyskania przychodu nie są brane pod uwagę, a naliczany jest wyłącznie podatek od dochodu. Podobnie jak w przypadku liniowym jednak, także i ta opcja podatkowa wiąże się z brakiem jakichkolwiek ulg.   

Po wybraniu formy opodatkowania, powinniśmy zadecydować również, czy chcemy zarejestrować się do VAT, czy też nie. Pomimo że w przypadku firm sprzątających nie istnieje przedmiotowe zwolnienie z VAT, to o ile nie przekroczymy kwoty 200 000 zł obrotu rocznie, to skorzystać możemy ze zwolnienia podmiotowego. Jeśli zatem nie chcemy być vatowcem i zamierzamy utrzymać ten status, powinniśmy bacznie pilnować kwestii finansowych, trzymając się wyżej wymienionego progu.          

Następną kwestią jaką należy rozważyć podczas zakładania firmy sprzątającej, są składki na rzecz ZUS. W przypadku gdy ma to być nasza pierwsza działalność lub też gdy od zamknięcia poprzedniej upłynęło już ponad 60 miesięcy, możemy skorzystać z tzw. ulgi na start. Ulga na start przysługuje przez okres 6 miesięcy. 

Gdy podjęliśmy już decyzję względem wszystkich powyższych spraw formalnych, składamy nasz wniosek do CEIDG i po jego pozytywnym rozpatrzeniu przez organy państwowe, przyznane zostaną nam numery NIP oraz REGON. Posiadając je możemy rozpocząć kolejne działania i udać się do banku celem złożenia konta firmowego. 

Obecnie niemal każdy bank oferuje taką możliwość, lecz warto uważnie sprawdzić wszystkie oferty, gdyż wiele z nich może okazać się dla nas o wiele mniej korzystne. Chodzi w tym przypadku o koszty prowadzenia rachunku czy księgowości. Najlepiej dobrać taką opcję, w której za przelewy nie jest pobierana żądna prowizja. Warto dodać, że za przelewy do ZUS większość banków nie pobiera prowizji. 

Ważne pod względem prawa są także kwestie związane z RODO. W wielu przypadkach bowiem jako przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą w postaci firmy sprzątającej, przetwarzać będziemy dane osobowe naszych klientów. Wedle obowiązujących przepisów, będziemy musieli zadbać o nieudostępnianie tych informacji osobom nieupoważnionym.    

Niezbędny sprzęt dla każdej firmy sprzątającej

Gdy zakończymy już wszelkie sprawy formalne, prawne i urzędowe, będziemy musieli zadbać o odpowiednie wyposażenie naszej firmy. Mopy, szczotki, miotły, ścierki, różnego rodzaju detergenty, a także profesjonalne urządzenia sprzątające, jak np. odkurzacze przemysłowe, zamiatarki i szorowarki to absolutna podstawa zwłaszcza, gdy przyjdzie nam dbać o czystość na dużych powierzchniach. Bez takiego zaplecza nie mamy co nawet myśleć podejmowaniu się pracy. 

Oczywiście, powinniśmy także zaopatrzyć się w odpowiednie auto, pozwalające nam bez problemu przewozić cały sprzęt i swobodnie dojeżdżać do klienta. 

Otworzenie firmy sprzątającej – podsumowanie

Odpowiedź na pytanie, jak otworzyć firmę sprzątającą. jest stosunkowo prosta. Otóż wystarczy dopełnić odpowiednich formalności urzędowych, rejestrując swoja działalność gospodarczą. By jednak nasze przedsięwzięcie biznesowe odniosło sukces, powinniśmy skoncentrować się na działaniach marketingowych. Strona internetowa i social media, a także analiza konkurencji to świetny sposób na to, by zaistnieć na tle wszechobecnej konkurencji. 

Pamiętajmy jednak, że nie bez znaczenia są też profesjonalizm, rzetelność i odpowiednio dobrany sprzęt. Bez tego, nawet najlepiej promowana firma nie osiągnie sukcesu. Jeśli więc wszelkie zlecenia wykonujemy samodzielnie, to bądźmy sumienni w swych obowiązkach. Jeśli zaś mamy na tyle dużo zleceń, że musimy zatrudnić pracowników, dokładnie sprawdźmy ich rzetelność.