Czy to w wyścigówce, czy w osobówce – wymiana oleju silnikowego to podstawa! Dowiedz się, jak to zrobić

Udostępnij

Autor Maciej Skorżepo
11 stycznia, 2024

Auto w wielu domach jest jak kolejny członek rodziny. Towarzyszy Ci podczas wakacji, pomaga dostać się do pracy i wrócić z zakupów. Czasami jest też jedynym współpracownikiem podczas długich wyjazdów służbowych. Dlatego dbaj o samochód, jak o najbliższą Ci osobę. Okresowa wymiana oleju silnikowego to jeden ze sposobów, w który to zrobisz. Przeczytaj i dowiedz się, jak wygląda cały proces. 

Udostępnij

Auto w wielu domach jest jak kolejny członek rodziny. Towarzyszy Ci podczas wakacji, pomaga dostać się do pracy i wrócić z zakupów. Czasami jest też jedynym współpracownikiem podczas długich wyjazdów służbowych. Dlatego dbaj o samochód, jak o najbliższą Ci osobę. Okresowa wymiana oleju silnikowego to jeden ze sposobów, w który to zrobisz. Przeczytaj i dowiedz się, jak wygląda cały proces. 

Czy w ogóle potrzebujesz nowego oleju? Stary nie wystarczy? 

Absolutnie nie! Regularna wymiana oleju silnikowego to niezwykle ważna czynność, o której musisz pamiętać! W przeciwnym razie niepotrzebnie ryzykujesz uszkodzeniem auta. Chyba tego nie chcesz, prawda? Po co więc wymieniać olej silnikowy? 

Świeży olej odpowiada za właściwą pracę wielu elementów w silniku. Sprawia, że wszystko działa gładko, bez zbędnego tarcia. Doskonałym tego przykładem są tłoki, które cały czas przesuwają się wewnątrz cylindrów. Bez oleju oba elementy ocierałyby się o siebie, a przez to w końcu doszłoby do ich zepsucia. 

Taka gładka praca silnika wpływa też na rzecz, która spędza sen z powiek kierowców – zużycie paliwa. Z mniejszym tarciem Twój samochód nie będzie potrzebował aż tyle paliwa, co przy pracy „na sucho”. 

Jazda ze świeżo wymienionym olejem silnikowym jest też o wiele przyjemniejsza. Dlaczego? Wielokrotnie wspomniane już tarcie generuje niemiłosierny hałas, a nie chcesz przecież ogłuchnąć w aucie. Olej pozwala uniknąć tego ryzyka. 

W końcu z regularną wymianą wydłużasz żywotność swojego silnika. W jaki sposób?  

Jak widzisz, wymiany oleju samochodowego nie możesz bagatelizować. Jego znaczenie dla właściwego funkcjonowania auta jest zwyczajnie zbyt duże. 

Co roku, czy co 10 tys. km? Co ile wymieniać olej silnikowy? 

Siedząc za kółkiem, pewnie nie raz wpadło Ci to pytanie do głowy. I bardzo dobrze! Wiedza, kiedy wymienić olej samochodowy pozwala uniknąć nieprzyjemności, o których wspomnieliśmy wcześniej. W takim razie, co ile wymieniać olej silnikowy? 

Producenci zarówno silników, jak i olejów często podają informacje o terminie. Niektórzy nawet porywają się na stwierdzenie, że ich produkty będą dobre nawet po przejechaniu 50 tys. km! Zalecamy jednak ostrożność przy takich zapewnieniach. 

Najlepiej jeśli datę wymiany oleju silnikowego dostosujesz do stylu swojej jazdy. Ma to sens, biorąc pod uwagę, że silnik samochodu terenowego jest wystawiony na inne przeciążenia niż miejska osobówka. A jak sprawa ma się w liczbach? Co ile kilometrów wymienisz olej silnikowy? 

Pomimo tych dystansów wielu mechaników jest zgodnych, że wymianę oleju silnikowego najlepiej przeprowadzać co roku. Poza tym, że zużywa się on podczas jazdy, to zwyczajnie z czasem traci swoje właściwości. Podobnie sprawy mają się z innymi częściami samochodowymi np. baterią. Chcesz dowiedzieć się, jak wymienić akumulator? Przeczytaj o tym w kolejnym wpisie. 

Olej olejowi nierówny. Dobierz odpowiedni produkt dla swojego silnika 

Kluczem do właściwie funkcjonującego silnika jest odpowiednio dobrany olej. No właśnie, co to znaczy „odpowiednio dobrany”? Liczba butelek różnych marek i produktów na sklepowych półkach z pewnością przyprawi Cię o ból głowy. Na co więc masz zwrócić uwagę? 

Przede wszystkim w książeczce pojazdu sprawdź, jakie ciecze zostały wykorzystane przez producenta samochodu. To będzie dla Ciebie podstawowa wskazówka przy zakupie nowego oleju. Przyda Ci się to szczególnie gdy kupiłeś używane auto, a poprzedni właściciel nie powiedział, co wlewał do silnika. 

Jednak może okazać się, że nie ma już w sprzedaży oryginalnego oleju. Co wtedy? Wystarczy, że porównasz parametry różnych płynów i wybierzesz ten najbardziej zbliżony. Mowa tutaj o przydatności w niskich temperaturach i lepkości oraz specyfikacji jakościowej. 

Pierwsze dwie wartości zapisuje się wspólnie np. 0W/30, 5W/30, 10W/40 itd. Ta z literą „W” określa przydatność w niskich temperaturach. In niższa cyfra/liczba, tym przy niższych temperaturach odpalisz silnik np. olej 0W nadaje się do pracy przy temp. -35°C. Wartości te rosną co 5 (0W, 5W, 10W, 15W itd.), co jest równoznaczne ze wzrostem temperatury przydatności o 5°C. 

Druga liczba w tym kodzie określa klasę lepkości w wysokich temperaturach, czyli opór między płynem a powierzchnią, na której się znajduje. Mówiąc prościej – lepki olej spływa wolniej. W tym zapisie płyny o mniejszej lepkości mają niższą klasę (od 0), a te bardziej lepkie wyższą (do 60). Przyjmuje się, że te pierwsze są bardziej energooszczędne, bo znacznie zmniejszają opór pracy. Jednak nie powinno się ich stosować w samochodach wyścigowych, w których nie zapewniają odpowiedniej ochrony. 

Na butelkach z olejem znajdziesz też symbole określane jako specyfikacja jakości. Przeważnie stosuje się dwie: API (Amerykański Instytut Naftowy) i ACEA (Zrzeszenie Europejskich Producentów Pojazdów). Zdarza się, że producenci olejów silnikowych stosują własne kody. 

Skupmy się jednak na tych powszechnie stosowanych. W API znajdziesz dwie litery. Pierwsza dotyczy rodzaju silnika. Może to być albo C dla silników diesla lub S dla benzynowych. Druga litera określa jakość oleju (od A do F dla diesla i od A do M dla silników benzynowych). Dalsze litery alfabetu są równoznaczne z lepszą jakością. 

Specyfikacja ACEA jest bardziej szczegółowa, więc przy wyborze lepiej kierować się nią. Tutaj też na kod składają się dwa znaki. Pierwszy – litera – informuje o rodzaju silnika. A to silniki benzynowe, B diesla. Istnieją jeszcze silniki typu C, czyli benzynowe lub wysokoprężne z dodatkiem systemu oczyszczania spalin. Mowa tutaj o filtrach cząsteczek stałych i trójdrożnych katalizatorach. Druga wartość to liczba oznaczająca szczegółowe wymagania dla silników. 

Czy Twój portfel to odczuje? Ile kosztuje wymiana oleju silnikowego? 

Kwestia kosztów wymiany oleju samochodowego jest bardzo zróżnicowana. To ile zapłacisz za całość, zależy od kilku czynników, a głównym jest model auta. 

Jak już wspominaliśmy, w specyfikacji technicznej pojazdu, znajdziesz informacje o tym, jakiego oleju silnikowego masz użyć. Na jego cenę wpływa nie tylko jakość, ale i producent. Pozornie takie same produkty mogą kosztować od ok. 20 zł do nawet 300 zł! Wybór należy do Ciebie. 

Kolejna kwestia to filtr oleju, który wymienia się razem z płynem. Jest to koszt rzędu kilkudziesięciu złotych. Dodatkowo warto zaopatrzyć się w nowy korek spustowy lub chociaż uszczelkę. To kolejne kilka-kilkanaście złotych. 

Ostatnią rzeczą jest robocizna. Jeżeli zdecydujesz się na wymianę oleju silnikowego u mechanika, to przeważnie wydasz do 100 zł. Robiąc wszystko samodzielnie, zaoszczędzisz te pieniądze. Ewentualnie zapłacisz do 50 zł za godz. za wynajem stanowiska warsztatowego, jeśli nie masz miejsca od pracy. Stawka może się różnić od właściciela warsztatu. 

Na pewno warto zainwestować w nieco droższy olej sprawdzonej marki, niż potem martwić się, że przez oszczędność zepsujesz auto. Nie chcesz chyba wydawać na naprawę tyle pieniędzy, co przy wymianie sprzęgła w samochodzie, prawda? 

Jakich narzędzi potrzebujesz do wymiany oleju silnikowego? 

Zanim już ostatecznie przystąpisz do działania, skompletuj najpotrzebniejsze sprzęty, bez których nie wymienisz oleju silnikowego. Jest to też świetna okazja na uzupełnienie Twoje skrzynki narzędziowej na przyszłość. 

Sama wymiana jest stosunkowo łatwa, więc nie potrzebujesz nie wiadomo jak zaawansowanych narzędzi. Nie obejdzie się na pewno bez zestawu kluczy w różnych rozmiarach, klucza dynamometrycznego i klucza do filtra. 

Niezbędny będzie też pojemnik na stary olej silnikowy. Wystarczy miska o pojemności nieco większej niż ilość płynu w samochodzie. Jeśli jednak chcesz uniknąć przypadkowego rozlania, to sięgnij po specjalne pompy do oleju lub zlewarki. Dzięki nim możesz bezpiecznie spuścić cały płyn lub wyssać go z silnika. 

Pamiętaj też o swoim bezpieczeństwie. Olej bardzo trudno zmyć z ciała i ubrań. Dlatego załóż rękawiczki, które ochronią twoje dłonie przy odkręcaniu korka. 

Szukasz innych sprzętów do swojej pracowni? Zapoznaj się z naszym poradnikiem o tym, jak wygląda urządzanie warsztatu majsterkowicza i co powinno się w nim znaleźć. 

Czas pobrudzić ręce! Jak wymienić olej silnikowy? 

Masz już wszystko – nowy olej i niezbędne narzędzia. Pora więc przystąpić do działania i wymienić olej silnikowy w Twoim samochodzie. 

Krok 1. Ale kanał, musisz przygotować auto i miejsce 

Olej przed zlaniem musi mieć odpowiednią temperaturę (ok. 80°C), wówczas będzie mógł swobodnie spływać z wylewu. Aby to zrobić, rozgrzej silnik. Wystarczy, że przejedziesz się 5-10 km. 

Teraz postaw wóz na stosunkowo płaskim podłożu. Pamiętaj, że będziesz potrzebować wygodnego dostępu do korka spustowego umieszczonego pod samochodem. Dlatego najlepiej wjechać nad kanał lub na podnośnik. 

Krok 2. Odkręć kilka spraw, a rozwiążesz problem 

Aby dostać się zarówno do korka spustowego, jak i wlewu musisz zdjąć dwie osłony – silnik i podwozia. Pierwsza z nich, w zależności od modelu auta, jest albo montowana na wcisk i wystarczy ją mocniej pociągnąć, albo przykręcana śrubami. Do niej już będziesz potrzebować klucza. W przypadku osłony podwozia przeważnie jest ona montowana za pomocą tzw. torxów. 

Po zdjęciu wszystkich osłon odkręć korek wlewowy. Zapewni on przepływ powietrza, dzięki któremu szybciej spuścisz stary olej. Gdy już to zrobisz, możesz odkręcić korek spustowy. Użyj w tym celu klucza nasadowego. Na tym etapie podstaw miskę lub zlewarkę do oleju. Staraj się ocenić, pod jakim kątem będzie lecieć olej, aby uniknąć jego rozlania po całym warsztacie. 

Krok 3. Jak leci? Jak olej z silnika 

Po całkowitym odkręceniu korka spustowego nie pozostaje nic, jak poczekać, aż cały płyn wyleci. Nie trwa to zbyt długo, więc nie musisz szukać innego zajęcia dla zabicia czasu. 

Gdy już spadnie ostatnia kropla, przelej stary olej do szczelnego pojemnika np. butelki. Bardzo ważne: nie wyrzucaj oleju do śmieci ani nie wylewaj go do kanalizacji. Stanowi on ogromne zagrożenie dla środowiska. Dlatego najlepiej oddaj płyn do punktu zbiórki odpadów, gdzie poddadzą go utylizacji. 

Krok 4. Oleju już nie ma. Teraz filtr 

Wielokrotnie mówiliśmy o tym, że kiedy wymieniasz olej silnikowy, należy też wymienić filtr. Dzięki temu do świeżego płynu nie przedostaną się zanieczyszczenia znajdujące się na starym wkładzie. Najpierw ułatw sobie dostęp do samego filtra. W tym celu odłącz rurki, wężyki i przewody, które mogłyby Ci utrudnić wymianę. 

Do odkręcenia wieka zwykle potrzebujesz odpowiedniego klucza np. opaskowego. Powinno być dość mocno dokręcone, więc warto skorzystać z przedłużki do klucza. Po odkręceniu przygotuj sobie miejsce, w którym odłożysz filtr. Najlepiej wyłożyć je szmatkami, ponieważ pocieknie z niego jeszcze trochę oleju. 

Wkład mocowany jest na wcisk do wieczka. Wystarczy, że mocniej za niego szarpniesz, a odejdzie. Zużyty filtr również należy zutylizować, jak olej. Przed włożeniem nowego, załóż na wieczko uszczelkę, która powinna być w pudełku razem z filtrem. Nasmaruj ją nowym olejem, aby łatwiej skręcić całość. 

Nałóż na dekielek wkład i wkręć go do samochodu. Na jego powierzchni znajdziesz informacje o sile, której nie powinieneś przekraczać przy wkręcaniu. W przeciwnym razie doprowadzisz do uszkodzenia gwintu lub uszczelki. Najlepiej skorzystaj z klucza dynamometrycznego.  

Masz samochód z filtrem w postaci metalowej puszki? Jeśli tak, to jego montaż też nie jest skomplikowany! Kluczem opaskowym odkręć stary wkład. Przed wkręceniem nowego posmaruj uszczelkę olejem i dopiero teraz zamontuj filtr. I to tyle. 

Krok 5. Kto zamawiał świeży olej silnikowy? 

Po odlaniu starego oleju i wymianie filtra możesz śmiało wlać nowy płyn. Upewnij się, że masz wygodny dostęp. W razie potrzeby skorzystaj z lejka. Nie pozwól, aby olej wylał się na silnik! Co do ilości, to na początek wlej nieco mniej, niż podaje producent auta. 

Następnie odpal silnik i pozwól mu pochodzić przez ok. 30 sekund. W tym czasie olej dotrze do nowego filtra i wszystkich kanałów. Zgaś silnik i uzupełnij brakującą część płynu. 

Krok 6. Kończymy pracę na dziś! 

Nowy olej już hula po silniku Twojego auta. Możesz więc założyć nakrętkę wlewu, przykręcić obie osłony i pojechać w trasę ze świadomością dobrze wykonanej pracy. 

Olej silnikowy wymieniony. Do zobaczenia za rok! 

Wymiana oleju silnikowego, jak już wiesz, to bardzo prosty zabieg, z którym sobie na pewno poradzisz. Możesz więc śmiało zrobić to samodzielnie, bez pomocy mechanika. Pamiętaj jednak, że na wymianie Twoja odpowiedzialność się nie kończy! 

Co jakiś czas kontroluj czy poziom oleju jest odpowiedni. Aby to zrobić, na wyłączonym silniku wyciągnij bagnet i wytrzyj jego końcówkę szmatką. Zauważysz, że znajduje się tam miarka. Następnie włóż pręt z powrotem do środka i znów go wyciągnij. Na miarce odczytasz aktualny poziom oleju. Powinien on znajdować się nad wskaźnikiem MIN. 

Czujesz, że naprawa aut to Twoje powołanie? Wykorzystaj to i zacznij na tym zarabiać! Przeczytaj nasz kolejny wpis, a dowiesz się, jak otworzyć warsztat samochodowy

Czy ten artykuł był pomocny? Tak Nie

Najnowsze posty

Wymiana opon motocyklowych – instrukcja krok po kroku

Wymiana opon motocyklowych to kluczowy element utrzymania Twojego jednośladu w doskonałej kondycji. W tym artykule przeprowadzimy…

Czytaj więcej

Spawanie blachy samochodowej – techniki i wskazówki

Spawanie blachy samochodowej to kluczowy element naprawy i renowacji karoserii, wymagający nie tylko odpowiednich umiejętności, ale…

Czytaj więcej

Jak usunąć rysy z samochodu domowym sposobem – zrób to sam!

Rysy na karoserii samochodu to nie tylko kosmetyczny defekt, ale także potencjalne zagrożenie dla długotrwałości lakieru.…

Czytaj więcej

Jak przykleić podsufitkę w samochodzie?

Zauważyłeś, że podsufitka w Twoim samochodzie zaczyna opadać lub już utraciła swoją pierwotną formę? Opadająca podsufitka…

Czytaj więcej