Budowa kampera – czyli jak zrobić kampera z blaszaka

Udostępnij

Podróżowanie kamperem to wspaniała przygoda! Pozwala tanio i wygodnie odwiedzić bardzo wiele miejsc. Jednak profesjonalne kampery są drogie, ponadto często trudno dobrać odpowiedni pojazd do naszych potrzeb. W dzisiejszym artykule podpowiadamy, jak zbudować kampera z przerobionego auta dostawczego.

Bau eines Wohnmobils

Udostępnij

Podróżowanie kamperem to wspaniała przygoda! Pozwala tanio i wygodnie odwiedzić bardzo wiele miejsc. Jednak profesjonalne kampery są drogie, ponadto często trudno dobrać odpowiedni pojazd do naszych potrzeb. W dzisiejszym artykule podpowiadamy, jak zbudować kampera z przerobionego auta dostawczego.

Caravaning czyli podróżowanie w odpowiednio do tego dostosowanym samochodzie lub przyczepie campingowej staje się w obecnych czasach coraz bardziej popularne. Ta forma turystyki daje przede wszystkim niezwykłą wolność – można pojechać prawie wszędzie i spać w dowolnie wybranym miejscu. Ogranicza nas jedynie dostępność odpowiednich dróg i parkingów.

Nieocenioną zaletą podróżowania kamperem jest również stosunkowo niewielki koszt. Odpada płacenie za często bardzo drogie hotelowe noclegi. Zaoszczędzone fundusze można tym samym przeznaczyć na dodatkowe atrakcje lub paliwo, aby dojechać jeszcze dalej i zobaczyć jeszcze więcej!

Budowa kampera z busa

Niestety zakup kampera wiąże się z bardzo dużym kosztem. Większość z nich zaprojektowana jest dla tradycyjnej rodziny 2 + 2 bez uwzględnia szczególnych wymagań niektórych użytkowników. Dla osób podróżujących samotnie, z psem lub we dwójkę taki pojazd będzie zwykle za duży. Z kolei większa rodzina, w której np. ojciec jest zapalonym wędkarzem i posiada sporo potrzebnego mu sprzętu, będzie narzekać na ciasnotę.

Świetnym wyjściem w takim wypadku jest nabycie odpowiedniej wielkości busa i dostosowanie go do naszych wymagań. Zwykle będzie to dużo bardziej opłacalne niż zakup fabrycznego kampera, a sama przeróbka da właścicielowi sporo satysfakcji. Należy przy tym liczyć się z tym, że praca będzie na pewno – chociażby w pierwszej fazie – dość wymagająca. Budowa kampera z blaszaka wymaga bowiem użycia szlifierki, którą usuniemy zbędne metalowe elementy paki.

Przed rozpoczęciem budowy domu na kółkach należy dokładnie przemyśleć całą sprawę oraz solidnie się do niej przygotować. Trzeba przede wszystkim:

Jeżeli mamy zamiar podróżować z pupilem, trzeba dostosować kampera do jego potrzeb. Zwierzę nie powinno mieć możliwości swobodnego biegania po wnętrzu, a tym bardziej nieskrępowanego wchodzenia do kabiny. Duże i średnie psy warto zabezpieczyć specjalnymi pasami (można je też przewozić w klatkach samochodowych), a małe oraz koty umieścić w specjalnych transporterach. Są również przypinki dla kotów, ale nie wszystkie osobniki je tolerują. Należy też pamiętać, że niektóre zwierzęta bardzo źle znoszą jazdę samochodem – cierpią na chorobę lokomocyjną lub nie wytrzymują długiego przebywania w jednej pozycji. Zanim więc zdecydujemy się zabrać pupila w długą podróż, musimy mieć pewność, że zniesie tego typu eskapadę bez szkody dla zdrowia.

Nie wolno przy tym zapominać o przerwach dla rozprostowania kości (również naszych) i stałym dostępie do wody, zwłaszcza jeżeli kamper nie jest klimatyzowany.

Zabudowy kamperów

Zabudowę kampera możemy zlecić wyspecjalizowanej firmie, która zajmie się tym od A do Z lub zrealizuje nasz autorski projekt. Jeżeli jednak posiadamy czas i odpowiednie umiejętności, to warto zrobić to samodzielnie. Podczas pracy przydatne będą różnego rodzaju narzędzia, np. piły wielofunkcyjne, wiertarki, wkrętarki, spawarki oraz akcesoria (młotki, gwoździe itp.)

Jaki będzie koszt takiej przeróbki? Wszystko oczywiście zależy od potrzeb i użytych materiałów. Przyjmuje się, że zabudowa kampera umożliwiającego długą i komfortową podróż niewielkiej rodzinie nie powinna przekroczyć 30 tys. zł. Jeżeli wszystkie prace wykonamy sami, skupiając się na podstawowym wystroju, będzie to ok. 10 tys. zł.

Tworzenie mebli do własnego kampera

Sprawą niezwykle istotną jest wyposażenie kampera w odpowiednie meble. Świetnie do tego nadają się płyty wiórowe oraz blaty z drewna naturalnego. Te drugie są jednak droższe, a szlifowanie drewna bywa dla amatorów dość trudne.

Dobrze jest kupować arkusze płyt w standardowych formatach, np. 1220 x 2440 mm lub 2620 x 2070 mm, które później będziemy docinać. Niektóre firmy stolarskie specjalizują się w sprzedaży sklejek dedykowanych zabudowie kamperów i łodzi. Płyty tego typu wykonuje się zwykle z drewna drzew egzotycznych. W efekcie są bardzo lekkie i wytrzymałe. Do ich cięcia najlepiej wykorzystać piły tarczowe.

Płyty użyte do wyrobu mebli powinny mieć odpowiednią grubość, zwykle wynosząca 15-18 mm będzie wystarczająca. Jeżeli chcemy zabudować ściany, można śmiało wykorzystać arkusze o grubości 5 mm, a do podłogi 10-12 mm. Należy przy tym pamiętać o konieczności unieruchomienia wszelkiego rodzaju szaf i schowków. Elementy tego typu nie mogą się w żadnym wypadku przemieszczać, ponieważ będzie to miało wpływ na statykę auta podczas jazdy. Może także doprowadzić do uszkodzenia auta lub urazów osób w nim podróżujących. Budowa łóżka również musi uniemożliwić jego samoczynne przesuwanie się. Jeżeli jest składane, to trzeba wyposażyć je w mocne zapięcia zapobiegające przypadkowemu otworzeniu się w trakcie podróży.

Przeróbka busa na kampera – przepisy

Nie wolno zapominać, że bus przerobiony na kampera staje się w świetle obowiązujących przepisów pojazdem specjalnego przeznaczenia. Tym samym wymagane jest uzyskanie odpowiedniej homologacji.

Bardzo ważna przy tym jest kwestia odpowiednich siedzeń. Podczas podróży kamperem nie wolno bowiem się swobodnie przemieszczać po wnętrzu, ale należy przebywać w odpowiednich fotelach. W naszym pojeździe możemy zamontować zarówno egzemplarze nowe, jak i używane. Powinny one przede wszystkim spełniać wymogi odnośnie odpowiedniej wytrzymałości, użycia odpowiadających normom pasów bezpieczeństwa oraz ich właściwego kotwiczenia (zazwyczaj trzeba użyć solidnej wkrętarki). Co najmniej dwa siedzenia muszą być również wyposażone w zaczepy ISOFIX (w tym przynajmniej jedno w drugim rzędzie).

Po dokonaniu wszelkich przeróbek należy udać się do motorzeczoznawcy, który zweryfikuje zgodność samochodu z przepisami. W przypadku, gdy dokonywaliśmy jednak większych zmian (np. dokładaliśmy fotele, wydłużaliśmy ramę) trzeba dodatkowo uzyskać zaświadczenie z Przemysłowego Instytutu Motoryzacji w Warszawie lub Instytutu Transportu Samochodowego w Warszawie. Bez nich nie uda nam się otrzymać zmiany homologacji. A bez niej za przewożenie osób na pace lub zatrzymywanie się w niektórych miejscach, grozi nam wysoki mandat. Konsekwencje mogą być jeszcze bardziej poważne w razie wypadku.

Należy przy tym zaznaczyć, że obecnie pojazdy przebudowane na kamper są zwolnione z akcyzy. Zmieni to się jednak najprawdopodobniej od 01.07.2022 r. Plany przewidują naliczenie podatku w wysokości 3,1% (samochody o pojemności do 2000 cc) i aż 18,6% w przypadku pozostałych.

Rejestracja busa na kampera

Po uzyskaniu wszystkich niezbędnych zaświadczeń trzeba udać się do Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów. Tam czekają nas dwa badania. Pierwsza inspekcja będzie polegała na sprawdzeniu wszelkich przeróbek oraz ich zgodności z danymi technicznymi ujętymi we wcześniejszych zaświadczeniach, druga to standardowe badanie techniczne pojazdu. Po wszystkim uzyskamy dokumenty potwierdzające, ze pojazd może zostać dopuszczony do ruchu. Za całość zapłacimy 181 zł.

Po wykupieniu polisy OC trzeba w terminie do 30 dni od wykonania badań technicznych wybrać się do odpowiedniego wydziału komunikacji. Nie wolno zapominać o zdobytych wcześniej zaświadczeniach, ponieważ bez nich urzędnik nie wprowadzi zmian w dowodzie rejestracyjnym.

Standardowy koszt obsługi wyniesie 81 zł (ten sam powiat) lub 181 zł – inny. Zmiana danych w dowodzie rejestracyjnym to 54,5 zł. W przypadku pojazdów sprowadzanych z zagranicy natomiast 256 zł + opłata za tłumaczenie dokumentów (ok. 300 zł).

Jeżeli interesujesz się majsterkowaniem i oprócz własnego kampera marzy Ci się samodzielne zbudowanie domku ogrodniczego lub sauny – przeczytaj nasz artykuł prezentujący różne rodzaje pił tarczowych do drewna.

Jeśli temat Cię zaciekawił, zapoznaj się z naszym artykułem jak zrobić foodtrucka.

Czy ten artykuł był pomocny? Tak Nie

Najnowsze posty

Jak urządzić garaż, aby maksymalnie wykorzystać dostępną przestrzeń?

Urządzenie garażu w środku z odpowiednim planowaniem i pomysłami może przekształcić go w funkcjonalną, dobrze zorganizowaną…

Czytaj więcej

Jak dbać o elektrykę samochodową, aby uniknąć awarii?

Dbając o elektrykę samochodową, możesz znacząco przedłużyć żywotność swojego pojazdu i uniknąć kosztownych napraw. Regularna konserwacja…

Czytaj więcej

Wymiana opon motocyklowych – instrukcja krok po kroku

Wymiana opon motocyklowych to kluczowy element utrzymania Twojego jednośladu w doskonałej kondycji. W tym artykule przeprowadzimy…

Czytaj więcej

Spawanie blachy samochodowej – techniki i wskazówki

Spawanie blachy samochodowej to kluczowy element naprawy i renowacji karoserii, wymagający nie tylko odpowiednich umiejętności, ale…

Czytaj więcej