Jaki jest przepis na sukces w gastronomii? Dowiedz się, jak napisać dobry biznes plan restauracji

Udostępnij

Autor Rafał Predko
14 października, 2022

Plan to podstawa! Sprawdza się zarówno w wojsku, jak i przy napadzie na bank. Ale prawdziwą sztuką jest napisanie dobrego biznes planu restauracji. Dlaczego? Ponieważ bez dokładnie nakreślonych kroków, analizy sytuacji i bilansu zagrożeń oraz szans daleko nie zajedziesz. Dowiedz się, co musi się znaleźć w biznes planie, aby Twój lokal odniósł sukces.

Udostępnij

Plan to podstawa! Sprawdza się zarówno w wojsku, jak i przy napadzie na bank. Ale prawdziwą sztuką jest napisanie dobrego biznes planu restauracji. Dlaczego? Ponieważ bez dokładnie nakreślonych kroków, analizy sytuacji i bilansu zagrożeń oraz szans daleko nie zajedziesz. Dowiedz się, co musi się znaleźć w biznes planie, aby Twój lokal odniósł sukces.

Biznes plan dla lokalu gastronomicznego

Im dokładniejszy plan sporządzisz, tym masz większe szanse na wybicie się na rynku. Biznes plan to nie tylko formalny dokument urzędowy potrzebny do uzyskania kredytu czy dofinansowania. Jest to też swego rodzaju scenariusz jasno określający Twoje cele oraz sposoby ich osiągnięcia. Pomaga więc m.in. rozplanować inwestycje.

Do jego przygotowania potrzebujesz jednak trochę czasu i wysiłku. Poza samym napisaniem konieczne jest dokładne przemyślenie poszczególnych etapów. Na pewno niezbędne będą informacje dotyczące źródła finansowania całego przedsięwzięcia. Następnie dochodzą kwestie lokalizacji, personelu, wyposażenia gastronomicznego i marketingu.

Ważne jest też przeanalizowanie czynników mogących zagrozić Twojej firmie, ale i tych, które stanowią szansę na wyróżnienie się spośród konkurencji. Zastanów się, czym jesteś w stanie przebić innych oraz jak przygotować się na różne sytuacje. W dużym skrócie: oczekuj nieoczekiwanego!

Z jakich elementów powinien składać się biznes plan restauracji?

Niezależnie czy to biznes plan kawiarni, czy restauracji, aby wszelkie Twoje wizje i pomysły były klarowne oraz zrozumiałe, najlepiej je usystematyzować. Każdy taki dokument składa się z kilku zasadniczych części, w których precyzyjnie określa się plan działań na poszczególnych etapach aktywności biznesowej.Te części to:

Ze względu na tak obszerną formę, najlepiej jeśli stworzysz przejrzysty spis treści, który ułatwi Ci i osobie czytającej odnalezienie konkretnych punktów.

Opis działalności

Opis działalności to najważniejsza część biznes planu. Jest streszczeniem wszystkich informacji zawartych w dokumencie. To właśnie on decyduje o tym, czy Twój biznes plan uzyska aprobatę w banku, czy też wręcz przeciwnie. Dlatego najlepiej napisać go na samym końcu, gdy już ustalisz kolejność i hierarchię informacji. W ten sposób Twoje streszczenie będzie merytoryczne, a jednocześnie bardziej atrakcyjne dla czytelnika.

Ocena rynku

Kolejną częścią biznes planu restauracji jest ocena rynku. Tutaj skup się głównie na analizie konkurencji. Jasno określ, który lokal stanowi dla Ciebie największe zagrożenie, gdzie się mieści, co ma w swojej ofercie oraz w jaki sposób może zareagować na Twoją obecność. Przed przystąpieniem do prowadzenia własnej restauracji, warto mieć taką wiedzę.

Analizując konkurencję, spróbuj dowiedzieć się czegoś o kondycji finansowej innych punktów. Możesz np. zrobić rozeznanie, od jak dawna dany lokal gastronomiczny funkcjonuje, czy i jak często zmienia menu, ile zarabia personel, jak duża jest rotacja pracowników itp. Wiedza ta pomoże Ci np. przy wyborze lokalizacji. Niepowodzenie potencjalnej konkurencji wcale nie musi wynikać z nieudolności właściciela, a np. z uwarunkowań rynku, demografii i czynników wynikających z otoczenia.

Dokonując analizy rynku, nie zaszkodzi też zapoznać się z planami zagospodarowania terenu z wyprzedzeniem na kilka lat. Może się okazać, że Twoja restauracja przeznaczona dla rodzin z dziećmi niedługo zostanie otoczona ruchliwymi ulicami czy zakładami produkcyjnymi. Wówczas szanse, że ktoś do Ciebie zajrzy, są niewielkie.

Analiza finansowa

Trzecią część biznes planu stanowi analiza finansowa. To właśnie tu prognozować będziesz wydatki na zakup produktów, opłaty stałe za media i czynsz i wydatki na pracowników. Nie zapomnij też o wyposażeniu, czyli niezbędnych urządzeniach kuchennych i sprzętach gastronomicznych. Uzyskane koszty zestaw z cennikiem menu, żeby oszacować marżę oraz przewidywaną liczbę wydanych posiłków, aby utrzymać rentowność lokalu.

W biznes planie restauracji istotne jest również określenie, co w przypadku, gdy lokal zacznie przynosić straty. Z punktu widzenia inwestorów jest to dość istotny temat, więc warto przygotować sobie realny plan działania na wypadek, gdyby pierwotne pomysły okazały się nietrafione. Taka analiza wrażliwości pomoże też lepiej przygotować się na ewentualność kryzysu i jak wykazują badania, znacząco obniża poziom stresu w takich sytuacjach.

Analiza SWOT

Jako czwartą część biznes planu restauracji omówimy analizę SWOT. Ten anglojęzyczny skrót od słów Strengths, Weaknesses, Oportunities, Threats. Za jej pomocą określisz mocne i słabe strony swojego biznesu, a także szanse oraz zagrożenia, przed którymi może stanąć. Przykład takiej analizy może wyglądać następująco:

Mocne strony (Strengths)

Słabe strony (Weaknesses)

Szanse (Oportunities)

Zagrożenia (Threats)

Personel i wyposażenie restauracji

Kolejną część biznes planu restauracji poświęć personelowi oraz wyposażeniu lokalu. Oprócz wydatków na pensje dla pracowników i towary uwzględnij też koszty wynikające z m.in. zakupu strojów roboczych, opłacenia koncesji na alkohol, różnego rodzaju promocji (projekt graficzny logo, karty dań itp.), opłat za gaz, prąd i wodę. Oczywiście uwzględnij też ceny sprzętu do kuchni i na salę, a także wyposażenie kawiarni i cukierni, jeśli chcesz oferować swoim gościom deser z małą czarną.

Dlatego podczas sporządzania biznes planu upewnij się, że masz odpowiednią wiedzę, pozwalającą na właściwe dobranie sprzętu, sprawdzenie kompetencji pracowników, zaaranżowanie wystroju lokalu. Nie zapominaj też o znajomości obowiązków organizacyjno-prawnych. W razie potrzeby możesz skorzystać z porady fachowca.

Restauracja – przykładowe podstawowe wyposażenie kuchni (kliknij i rozwiń listę)

Stół ze zlewem – 3 komory

Trzykomorowy stół ze zlewem, oferowany przez markę Royal Catering, umożliwia ręczne mycie naczyń, sztućców, garnków itp. Sprawdzi się we wszystkich miejscach związanych z branżą gastronomiczną.

  • 3 komory
  • Wymiary: 100 x 50 x 97 cm
  • Rant: 10 cm
  • Głębokość komory: 25 cm
  • Stal nierdzewna

Gastronomiczny stół roboczy ze stali nierdzewnej – 100 x 70 cm

Stół roboczy ze stali nierdzewnej marki Royal Catering wykorzystasz do przyrządzania posiłków oraz przechowywania artykułów spożywczych. Firmy z branży HoReCa na pewno go docenią! Solidna budowa, prosta w czyszczeniu powierzchnia oraz dwupoziomowa konstrukcja sprawiają, że stół roboczy gastronomiczny świetnie nadaje się do profesjonalnych kuchni.

  • Zaokrąglone krawędzie
  • Maks. obciążenie: do 120 kg (blat: do 95 kg, dolna półka: do 25 kg)
  • Konstrukcja z dwiema powierzchniami roboczymi
  • Blat wzmocniony solidną płytą z wodoodporną powłoką
  • Konstrukcja ze stali nierdzewnej

Kuchenka elektryczna – 4 palniki – 4 x 2600 W – piekarnik 3 kW

kuchenką elektryczną marki Royal Catering przygotowywanie dań, sosów i deserów w niewielkich kuchniach stanie się o wiele prostsze. Stworzono ją z myślą o intensywnej pracy w punktach gastronomicznych, dlatego zadbano o świetną wydajność, perfekcyjną wytrzymałość i łatwość w czyszczeniu. Ponadto konstrukcja sprzętu sprawia, że zmieści się on w food truckach, kawiarniach i innych małych lokalach. Model RC-EC4VO stanowi więc idealny wybór dla wszystkich tych, którzy cenią sobie profesjonalizm podczas gotowania.

Zmywarka do naczyń – 6600 W – Royal Catering – zmywarka podblatowa

Posiadasz restaurację, bar z przekąskami lub inny lokal gastronomiczny? Masz dość naczyń i sztućców, które nie są odpowiednio wyczyszczone? Zmywarka do naczyń RCDW-04 sprawdzi się, gdy musisz w krótkim czasie umyć duże ilości naczyń i szklanek! Zaschnięte, poprzyklejane resztki jedzenia nie mają szans w starciu z profesjonalną zmywarko-wyparzarką od Royal Catering!

  • Szybkość – opcjonalnie 20 / 30 / 60 ładunków w godzinę w zależności od programu
  • Wysoka jakość – wykonanie ze stali nierdzewnej i precyzyjne wykończenie
  • Wydajność – duża moc 6600 W
  • Oszczędność – tylko 1,5 l wody na cykl zmywania
  • Efektywność – wyjątkowa czystość dzięki maks. temperaturze wody 92°C

Szafa chłodnicza – 1168 l – podwójne drzwi – stal nierdzewna

Nowoczesna szafa chłodnicza marki Royal Catering to sprzęt niezbędny w branży gastronomicznej. Świetnie sprawdzi się w hotelach, restauracjach, sklepach, kioskach, barach, na stacjach benzynowych i stołówkach. Będzie użyteczna wszędzie tam, gdzie zachodzi konieczność chłodzenia dań i napojów. Model RCLK-S1200 dysponuje funkcją automatycznego rozmrażania i wyposażony jest w cichy agregat (poziom hałasu 47 dB). Utrzyma produkty spożywcze w świeżości, zapewniając im odpowiednią temperaturę.   

  • Efektywność – pojemność 1186 l, moc 480 W, zakres temperatury od -2 do 8°C
  • Energooszczędność – cyfrowy termostat kontrolujący pobór energii
  • Niezawodność – nowoczesny cichy agregat
  • Wygoda – system automatycznego rozmrażania
  • Bezpieczeństwo – drzwi zamykane na klucz

Restauracja – przykładowe urządzenia do wyposażenie kuchni (kliknij i rozwiń listę)

Plan marketingowy i wizja rozwoju

Na samym końcu biznes planu warto umieścić plan marketingowy oraz wizję rozwoju. Oba te aspekty mają kolosalne znaczenie dla przyszłości Twojego lokalu gastronomicznego. Pozwalają bowiem osiągać założone w biznes planie cele. Ich regularna analiza zarówno na początku, jak i w trakcie trwania działalności pozwoli odpowiednio reagować i czuwać nad efektywnością całego przedsięwzięcia.

Plan marketingowy zacznij od nakreślenia grupy docelowej. Tworząc charakterystykę Twojego klienta, koniecznie weź pod uwagę jego wiek, oczekiwania, jego hobby, styl życia, przyzwyczajenia, nawyki i wszystko to, co może wpływać na decyzje zakupowe. Po określeniu tych cech ułatwisz sobie znalezienie miejsca, w którym stworzysz lokal idealny dla Twojej grupy odbiorców.

Istotę marketingu stanowi umiejętne wyróżnianie się na tle konkurencji. Z tego też względu pomyśl nad formami, w jakich prezentować będziesz klientom swoją markę. Zadbaj nie tylko o unikalny wystrój, wyposażenie sali restauracji lub pomysłową aranżację, ale i o organizację różnego rodzaju imprez okolicznościowych, cyklicznych spotkań, gier, koncertów itp. Takie wydarzenia z pewnością sprawią, że lokal będzie wyróżniał się na tle konkurencji.

Na co zwrócić uwagę przy tworzeniu biznes planu dla restauracji?

Tworząc biznes plan dla restauracji, pamiętaj, że powinien zawierać on pełną dokumentację wszelkich badań technicznych lokalu. Mają one bardzo duże znaczenie przy podejmowaniu decyzji o przyznanie kredytu przez bank.

W biznesplanie zawrzyj też dokładne wyliczenie wartości takich jak np. wysokość kosztów, stopa zwrotu, rachunek przepływów gotówkowych. Musisz bowiem dowieść, że nie ma ryzyka finansowego, a wszelkie zyski i koszty zostały oszacowane z największą precyzją. W przypadku gdy starasz się o dotację ze środków UE, nie zaszkodzi posługiwać się wyliczeniami w euro.

Zaleca się również, by tworząc biznes plan robić to na komputerze. Oczywiście wciąż istnieje wielu zwolenników ręcznego tworzenia dokumentów, jednakże w przypadku biznes planu możliwe są różnego rodzaju zmiany, edycje oraz aktualizacje. Pisząc odręcznie, w tej sytuacji konieczne byłoby sporządzanie nowego dokumentu. W komputerowym edytorze tekstu łatwo i szybko wprowadzisz wszelkie korekty.

Podsumowanie

Zastanawiając się, jak założyć własną firmę cateringową, restaurację, bar czy też inny lokal gastronomiczny, należy mieć świadomość konieczności stworzenia biznes planu. To właśnie w tym dokumencie zawrzesz wszelkie koncepcje i pomysły realizacji celów, począwszy od wystroju wnętrz, a na skrupulatnych kosztorysach skończywszy.

Dobrze napisany biznes plan restauracji nie tylko pomoże uzyskać dotację, ale też będzie niezbędny w trakcie prowadzenia działalności. W praktyce, dzięki niemu przygotujesz się na różne ewentualności i sytuacje kryzysowe, a o te w branży gastronomicznej nietrudno.

Chcesz otworzyć mobilny punkt z jedzeniem? Poznaj 10 złotych zasad przy zakładaniu własnego foodtrucka i rozkręć restaurację na kółkach!


Działasz w gastronomii i chcesz rozszerzyć swoją wiedzę? Odwiedź nasz kanał Chef’s Gear Polska – YouTube oraz fanpage na Facebooku: Chef’s Gear Polska | Facebook. Wspólnie z szefem kuchni Michałem Orłowskim, ambasadorem marki Royal Catering, testujemy sprzęt kuchenny, dzielimy się przepisami i podpowiadamy, jak mierzyć się z wyzwaniami w biznesie gastronomicznym.  

Interesuje Cię konkretny temat? Chętnie poznamy Twoje pomysły. Napisz do nas na adres: [email protected]. 

Czy ten artykuł był pomocny? Tak Nie

Najnowsze posty

Jak wyliczyć koszt produkcji lodów? Zwiększ zyski lodziarni!

Lody to nie tylko letni przysmak, ale również poważny biznes. Z każdym rokiem popyt na lody…

Czytaj więcej

Opłata serwisowa w restauracji – czy warto ją wprowadzić?

Właściciele restauracji i lokali gastronomicznych nieustannie poszukują nowych sposobów na zwiększenie satysfakcji klientów i rentowności operacyjnej.…

Czytaj więcej

Jak ułożyć menu weselne w restauracji?

Wybór menu na wesele to jedna z najważniejszych decyzji, jakie para młoda musi podjąć w trakcie…

Czytaj więcej

Rodzaje drożdży piwowarskich – Jak dobrać szczep do typu piwa?

Drożdże piwowarskie to serce każdego piwa! Dzięki różnorodności dostępnych drożdży – od klasycznych szczepów górnej i…

Czytaj więcej