Jak otworzyć sklep, czyli porady na przykładzie sklepu mięsnego

Udostępnij

Potrawy z mięsa i wędliny goszczą na codziennym stole bardzo wielu rodzin. Szukając pomysłu na biznes, warto więc zastanowić się nad otworzeniem sklepu mięsnego. W dzisiejszym artykule przedstawiamy wymogi formalne oraz urządzenia niezbędne do wyposażenia lokalu. Podpowiadamy, jak założyć sklep krok po kroku.

Wie-eröffne-ich-einen-Laden

Udostępnij

Potrawy z mięsa i wędliny goszczą na codziennym stole bardzo wielu rodzin. Szukając pomysłu na biznes, warto więc zastanowić się nad otworzeniem sklepu mięsnego. W dzisiejszym artykule przedstawiamy wymogi formalne oraz urządzenia niezbędne do wyposażenia lokalu. Podpowiadamy, jak założyć sklep krok po kroku.

Sklep mięsny jako pomysł na biznes

Otworzenie działalności handlowej jest zawsze dobrym pomysłem. Jak zwykle jednak diabeł tkwi w szczegółach. Aby biznes się opłacał, musimy mieć wystarczające obroty. Nie będzie to możliwe bez odpowiedniej liczby klientów. W przypadku sklepu mięsnego dobra lokalizacja jest zatem sprawą kluczową.

Ze względu na ograniczoną trwałość artykułów, sklep mięsny musi znajdować się w miejscu gęsto zaludnionym i często uczęszczanym. Otworzenie takiego biznesu w niewielkiej wsi nie ma zatem żadnego sensu. Zakupy mięsne często wiążą się ze znacznym ciężarem, więc lokal powinien znajdować się na parterze budynku oraz w miejscu dobrze skomunikowanym. Optymalnym umiejscowieniem będą targowiska i ich okolice, pętle i przystanki przesiadkowe na osiedlach, a także okolice centrum – np. rynki czy główne aleje. Aby biznes wypalił, w pobliżu muszą być również łatwo dostępne miejsca parkingowe. Świetną lokalizacją może okazać się zatem sąsiedztwo osiedlowej galerii handlowej lub supermarketu.

Kolejną kwestią jest dobór odpowiedniego asortymentu. W sklepach specjalistycznych tego typu kupują zwykle ludzie szukający produktów wysokiej jakości, niekoniecznie zaś najtańszych. Strzałem w dziesiątkę może okazać się więc zawiązanie współpracy z lokalnym rzeźnikiem i masarnią. Dostarczą oni nam produktów wysokiej jakości oferowanych często po bardzo atrakcyjnej cenie. Szczegóły zależą oczywiście od lokalizacji – nieco inne produkty będziemy sprzedawać na robotniczym osiedlu w małym mieście, a inne w hipsterskiej dzielnicy w metropolii. W każdym wypadku warto jednak poeksperymentować i wprowadzać do oferty ciekawe produkty, np. dziczyznę czy wyroby garmażeryjne.

Wyposażenie sklepu mięsnego z racji na charakter prowadzonej działalności powinno być starannie skompletowane. Musi charakteryzować się niezawodnością oraz ergonomią użytkowania.

Wymogi formalne

Aby móc otworzyć sklep, należy najpierw założyć działalność gospodarczą. Interes można prowadzić w dowolnej formie (z wyłączeniem spółki partnerskiej). Najpopularniejszymi są:

Aby otworzyć sklep w powyższych formach, składa się wniosek CEIDG-1 w urzędzie gminy. Po zarejestrowaniu działalności gospodarczej otrzymujemy numery NIP i REGON. Odrębne przepisy dotyczą tak zwanych spółek prawa handlowego, których założenie wiąże się z wpisem do rejestru KRS. Należą do nich:

Planując założyć sklep, należy też wybrać formę opodatkowania. Do wyboru mamy:

Każda sprzedaż towaru w sklepie mięsnym wiąże się z opłatą VAT. Można skorzystać ze zwolnienia od podatku jedynie wówczas, jeśli w danym roku nie przekroczy się 200 tys. zł obrotu. Transakcje powinny być ewidencjonowane za pomocą kasy fiskalnej. Wyjątkiem jest nieosiągnięcie limitu 20 tys. zł obrotu – wtedy wystarczy jedynie ich spisywanie.

Prowadzenie działalności wiąże się także z koniecznością uzyskania odbioru lokalu przez inspekcję sanitarną. Dokumentem niezbędnym u sprzedawcy jest książeczka sanepidowska. Należy spełnić też wymagania odnośnie odpowiedniej wysokości pomieszczeń, zapewnienia braku krzyżowania się tzw. dróg czystej i brudnej, trzeba pamiętać o wyposażeniu urządzeń chłodniczych w termometry, dostępie do wody ciepłej i zimnej, a także o toalecie dla personelu (może być w innym lokalu – trzeba przedstawić umowę na korzystanie z niej). Należy też przestawić dokumentację GHP-GMP oraz m.in. umowę na wywóz śmieci.

Prowadzenie działalności wiąże się także z koniecznością uzyskania odbioru lokalu przez inspekcję sanitarną. Dokumentem niezbędnym u sprzedawcy jest książeczka sanepidowska. Należy spełnić też wymagania odnośnie odpowiedniej wysokości pomieszczeń, zapewnienia braku krzyżowania się tzw. dróg czystej i brudnej, trzeba pamiętać o wyposażeniu urządzeń chłodniczych w termometry, dostępie do wody ciepłej i zimnej, a także o toalecie dla personelu (może być w innym lokalu – trzeba przedstawić umowę na korzystanie z niej). Należy też przestawić dokumentację GHP-GMP oraz m.in. umowę na wywóz śmieci.

Niezbędny sprzęt do wyposażenia sklepu mięsnego

Lokale prowadzące sprzedaż mięsa muszą być wyposażone w urządzenia chłodnicze – zamrażarki, lady chłodnicze, lodówki itp. Kluczowym elementem będzie także dobra waga z legalizacją, która zapewni właściwą obsługę klientów. Innymi urządzeniami niezwykle przydatnymi w sklepie mięsnym są:

W wielu większych sklepach mięsnych znajdzie się też na pewno nadziewarka do kiełbas, która umożliwi przyrządzenie surowych wędlin według własnego przepisu. Czasem można w nich również spotkać rożna do kurczaków oraz piece świetnie sprawdzające się do wyrobu pieczonych schabów, pieczeni rzymskich i innych dań garmażeryjnych.

Sklep mięsny – przykładowe podstawowe wyposażenie (kliknij i rozwiń listę)

Nadziewarka do kiełbas – 15 l – pionowa

Nadziewarka do kiełbas marki Royal Catering została stworzona z myślą o sklepach masarskich, działach mięsnych w supermarketach oraz użytku domowym. Za pomocą modelu RCWV-15L w łatwy i szybki sposób nabijesz otoczkę mięsnym farszem, żeby otrzymać kiełbasę lub inny rodzaj wędlin.

  • Łatwa obsługa – ręczna maszynka do napełniania kiełbas
  • Akcesoria – 4 lejki (śr. 16, 22, 32 i 38 mm) w zestawie
  • Ergonomia – pionowa konstrukcja pozwala oszczędzić miejsce na blacie
  • Profesjonalizm – pojemność 15 l, regulowana szybkość i cylindryczny zbiornik Ø215 mm
  • Wytrzymałość – wykonanie ze stali nierdzewnej

Piła do kości – 1650 mm – do mrożonego mięsa z kością

Profesjonalna piła do kości to sprzęt gastronomiczny, używany w masarniach, ubojniach, zakładach przetwórstwa mięsnego, a także w sklepach mięsnych i wędliniarskich. Urządzenie marki Royal Catering sprawdzi się również jako w m.in. restauracjach, jadłodajniach oraz stołówkach. Doskonale nadaje się do cięcia kości, świeżego i zamrożonego mięsa, ryb oraz innego jedzenia (kawałków o maks. szerokości 180 mm). Model RCBS-1650 charakteryzuje się mocą 750 W i ergonomicznym kształtem.

  • Duża wydajność pracy – prędkość piły 15 m/s
  • Bezpieczeństwo obsługi – popychacz z uchwytem sprawiającym, że ręce są poza zasięgiem brzeszczotu
  • Uniwersalność – regulacja szerokości cięcia od 3 do 180 mm; możliwość obróbki kawałków o wysokości od 215 do 245 mm
  • Łatwe utrzymanie w czystości i neutralność dla zdrowia – wysokiej jakości stal nierdzewna
  • Ergonomia – ściągacze i taca gromadząca mączkę kostną

Kloc masarski – 40 x 50 cm – Royal Catering – wys. robocza 80 cm

Na klocu masarskim RCBC-03 marki Royal Catering możesz łatwo przygotować różne specjały mięsne i wędliniarskie. Dzięki kompaktowym wymiarom 40 x 50 cm mebel pasuje zarówno do sklepów mięsnych, jak i małych kuchni.

  • Solidność – blat o grubości 5 cm umożliwia energiczne siekanie
  • Higieniczność – stal nierdzewna i polietylen są bezwonne, nie wpływają na smak mięsa i wygodnie się je czyści
  • Przyjazność dla pleców – wysokość robocza 80 cm umożliwia wygodną pracę
  • Oszczędność miejsca – kompaktowy kloc masarski z blatem o wymiarach 40 x 50 cm pasuje do każdej kuchni
  • Trwałość – kloc masarski jest odporny na działanie kwasów, zasad i tłuszczów

Kuter masarski – 1500 obr./min – Royal Catering – 8 l

Kuter masarski RCBC-8 marki Royal Catering został zaprojektowany do użytku w branży gastronomicznej i imponuje wyjątkowo dużą funkcjonalnością i mocą 800 W. Profesjonalne urządzenie jest idealne do siekania, miksowania i krojenia mięsa, warzyw, ziół lub sera, dzięki czemu można przygotować różne zupy, sosy i nie tylko. Ciesz się zaletami praktycznego, skutecznego i trwałego produktu!

  • Uniwersalność – wszechstronny w zastosowaniu, idealny zarówno do mięsa, jak i warzyw
  • Przestronność – duża pojemność 8 l
  • Duża moc – silnik 800 W oraz prędkość 1500 obr./min
  • Łatwa pielęgnacja – obudowa i ostrze wykonane ze stali nierdzewnej
  •  Praktyczność – otwór do napełniania i przezroczysta pokrywa

Lada chłodnicza

Bez posiadania lady chłodniczej nie można prowadzić sklepu mięsnego. Pozwala ona nie tylko zapewnić produktom optymalnie niską temperaturę, ale także odpowiednio wyeksponować je przed klientami. Wyposażenie kawiarni i cukierni również nie może obejść się bez tego typu przeszklonych witryn, jednak do sklepu mięsnego używa się urządzeń o nieco innych parametrach. Przy zakupie należy więc kierować się przeznaczeniem danej lady.

Przede wszystkim muszą być odpowiednio duże, aby móc bez przeszkód rozmieścić oferowany towar. Co do zasady przestrzeń powinna być dobrze wypełniona, ponieważ puste miejsce może wywołać niezbyt korzystne wrażenie na klientach. Mniejsze lady chłodnicze będą zatem odpowiednie do sklepu, który posiada dość ograniczony asortyment.

Wnętrze lady musi być podzielone na strefy. W odrębnych umieszcza się drób, mięso czerwone, a w innych wędliny. Te ostatnie trzeba oddzielić najlepiej za pomocą szyby ze szkła hartowanego. Półka powinna być ze stali nierdzewnej, z tego samego materiału robi się także stelaże oraz pojemniki na produkty.

Podczas umieszczania wewnątrz produktów dobrze to robić w myśl zasady, że idąc kolejką do kasy, klienci mają przed oczami najpierw drób, później czerwone mięso, a na końcu wędliny. Przy samej kasie umieszczamy towar najdroższy oraz garmażerkę. Oczywiście na dania gotowe można przeznaczyć też odrębną ladę. Wszystko zależy od wielkości asortymentu.

Magazyn chłodniczy

Warto, aby lada chłodnicza była wyposażona w komory chłodnicze, które umożliwiają zmagazynowanie produktów i szybkie uzupełnienie ekspozycji. Sprzedaje się z nich bezpośrednio także produkty najczęściej kupowane przez klientów, co pozwala zaoszczędzić czas przeznaczony na ich częste wykładanie. Wyposażenie kawiarni często zawiera umieszczane na ladzie nadstawy chłodnicze, w których znajdują się atrakcyjnie zaprezentowane dodatki – np. ciasta czy desery. Warto skopiować ten pomysł we własnym sklepie mięsnych, umieszczając w nich produkty premium (np. dziczyznę).

Innymi sprzętami, które okażą się niezbędne, są szafy chłodnicze i mroźnicze (w przypadku sprzedawania mrożonek). W mniejszych sklepach mogą one stać za ladą, w większych wypada wydzielić na nie odpowiednie miejsce na zapleczu. W przypadku lokali o dużym obrocie warto wręcz zainwestować w odrębne pomieszczenie chłodnicze, które ułatwi magazynowanie większej ilości mięsa.

Zastanawiając się, jak otworzyć własny sklep, warto skorzystać z ofert firm oferujących wyposażenie dla restauracji oraz branży cateringowej. Zaletą profesjonalnych urządzeń są możliwość regulacji parametrów oraz zwiększona wytrzymałość. Nie bez znaczenia jest także łatwość czyszczenia oraz fabryczny podział na odrębne strefy (mięso/wędliny).

Podsumowanie

Na koniec należy powiedzieć słowo o kosztach. Na wynajem lokalu i jego adaptację wyjdzie średnio ok. 50 tys. zł. Ta kwota będzie oczywiście niższa, jeśli znajdziemy się w posiadaniu lokalu odpowiednio już urządzonego. Koszt podstawowego wyposażenia powinien zaś zamknąć się w kwocie 20-30 tys. zł. Zatowarowanie na pierwszy miesiąc to z kolei 4-5 tys. zł.

Jeżeli więc uda trafić się z lokalizacją, zgromadzimy atrakcyjny dla klientów asortyment i odpowiednio urządzimy sklep mięsny, to jego prowadzenie wydaje się być wymarzonym pomysłem na biznes. Przy uśrednionej marży w granicach 30-60% koszty związane z otwarciem lokalu powinny się bardzo szybko zwrócić, a zarobki będą w przyszłości bardzo zadowalające.

Czy ten artykuł był pomocny? Tak Nie

Najnowsze posty

Wymrażanie piwa – proces, techniki i ciekawostki

Wymrażanie piwa to fascynująca, choć nieco mniej znana technika stosowana przez browary, aby wzbogacić smak i…

Czytaj więcej

Jak zrobić wino musujące? Poczuj magię bąbelków!

Wino musujące, znane również jako szampan, to symbol świętowania i elegancji, który cieszy się popularnością na…

Czytaj więcej

Kreatywne pomysły na prezent dla kucharza amatora i profesjonalisty!

Wybór prezentu dla pasjonata kuchni może być nie lada wyzwaniem. Niezależnie od tego, czy szukasz czegoś…

Czytaj więcej

Catering dla firm – czy to dobry pomysł na biznes?

Catering dla firm rośnie w siłę jako obiecujący segment rynku, przyciągając przedsiębiorców swoim potencjałem na długoterminowe…

Czytaj więcej